Wat zijn alternatieven voor vlees en vis?

Vlees en vis zijn rijk aan verschillende voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor de mens. Met een vegetarisch of veganistisch eetpatroon is het belangrijk om deze voedingsstoffen uit andere producten te halen. Een tekort kan namelijk leiden tot vele gezondheidsklachten. Het gaat daarbij met name om eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Hier is een lijst met vegetarische alternatieven voor dierlijke producten opgenomen. (meer…)

De schadelijke gevolgen van zout (natrium)

Natrium en zout worden vaak door elkaar gebruikt. Maar er is wel degelijk een verschil. Het is namelijk de natrium in zout dat er voor zorgt dat een te hoge consumptie van zout ongezond is. Natrium is een mineraal dat onderdeel is van zout. 1 gram zout betekent dat je 0,4 gram van natrium binnen krijgt. Maar wat als je te veel zout eet, en dus te veel natrium binnen krijgt? En wat is eigenlijk te veel? (meer…)

Word je dik van tarwe?

De laatste tijd wordt steeds vaker met de vinger naar graan gewezen wanneer het gat om overgewicht en gezondheidsproblemen. Tarwe zou de oorzaak zijn van het groeiende aantal mensen met overgewicht. Wie af wil vallen moet alle producten met tarwe vermijden. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze alle koolhydraten vermijden. Lees hier meer over gezonde en ongezonde koolhydraten. Maakt tarwe dik? (meer…)