Wat zijn vetbinders en hoe werken ze?

Het verliezen van gewicht is moeilijk. Tegenwoordig zijn er heel erg veel supplementen en zelfs medicijnen. Vetbinders zijn daar een voorbeeld van. De meest bekende is XLS-medical. Vaak wordt de werking van een vetbinder gecombineerd met andere stoffen die ook een werking hebben op het lichaam. Bijvoorbeeld eetlustremmende kruiden of koolhydraatblokkers. (meer…)

Voorkom (of bestrijd) een serotonine tekort!

Een serotonine tekort leidt tot vele kwalen en kan ook vele oorzaken hebben. Daar schreven we al eerder dit artikel over. Het voorkomen van een tekort aan serotonine is heel eenvoudig en daar is geen supplement voor nodig. Hier lees je tips over hoe je een serotonine tekort voorkomt, en hoe je een serotonine tekort kan oplossen! Dit kan aanpassingen vergen in je levensstijl en vermoedelijk ook in je voedingspatroon. (meer…)

Wat is het verschil tussen koolhydraten en netto koolhydraten?

Er zijn tegenwoordig veel diëten die gebaseerd zijn op het minderen met koolhydraten. Daarbij worden vaak de term koolhydraten en netto koolhydraten door elkaar gebruikt. Het verschil tussen koolhydraten en netto koolhydraten kan nogal eens verwarrend zijn. Niet handig natuurlijk als je slechts een bepaalde hoeveelheid koolhydraten mag per dag. Maar wat is het verschil tussen koolhydraten en netto koolhydraten? (meer…)

Dagmenu 18: fruitdag

Hier vind je het achttiende dagmenu van DieetVandaag. Je vindt er geen dagmenu voor een dagelijkse dag, maar een menu voor een fruitdagje. Bijvoorbeeld om even te balansen nadat je een dag veel hebt gegeten! Het totale menu bevat 1095 calorieën en het gehele menu bestaat dus uitsluitend uit fruit. Met dit menu eet je in totaal zeven keer per dag. (meer…)

Wanneer is een graan volkoren?

Volkoren granen zijn de meest gezonde variant. Dat weet inmiddels vrijwel iedereen. De hoeveelheid vezels maken volkoren granen gezond. Mede doordat de vezels ervoor zorgen dat de energie uit bijvoorbeeld een volkoren boterham geleidelijk door het lichaam worden opgenomen. Maar hoe onderscheid je de ongezonde granen van de gezonde granen? Wanneer is een graan volkoren? (meer…)

Coriolus versicolor: superfood tegen o.a. kanker!

Coriolus versicolor is een schimmel waar de meeste mensen waarschijnlijk nog nooit van hebben gehoord. De paddenstoel wordt ook wel elfenbankje of kawaratake genoemd en is te vinden in de natuur. Het wordt in Azië al jaren gebruikt als medicijn en in verschillende onderzoeken is al gebleken dat de coriolus versicolor daadwerkelijk een goede bijdrage kan leveren aan de bestrijding van kanker, vele andere ziektes en de verbetering van het immuunsysteem. (meer…)

Bescherm jezelf tegen de zon!

Als je tijd hebt, is het zeker een aanrader om lekker de zon op te zoeken. Dit is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Het is belangrijk om jezelf goed te beschermen tegen de zon. Een slechte bescherming zorgt voor een snel verouderde huid en gezondheidsrisico’s. Mensen die veel in aanraking zijn gekomen met uv-straling hebben op latere leeftijd meer rimpels en een hogere kans op huidkanker. Vaak zijn deze mensen te herkennen aan een gebruinde huid in de zomer en een rimpelig decolleté en gezicht op jonge leeftijd. Dus hoe mooi dat bruine kleurtje ook is, het is belangrijker om gezond te blijven en bovendien langer mooi! Maar hoe bescherm je jezelf eigenlijk tegen de zon? (meer…)

Valkuil van suikervrij, vetvrij of zoutvrij eten!

Veel mensen willen graag suikervrij eten. Of vetvrij. Een valkuil van zo een ‘gezonde’ levensstijl is het vervangen van het ene kwaad, door het andere kwaad. Producten zonder suiker kunnen bijvoorbeeld weer veel vet bevatten. Producten die vetvrij zijn, bevatten dan vaak weer veel suiker. Ook bij zoutvrije producten is er vaak sprake van een vervanging van het zout door andere ingrediënten die niet per definitie gezond zijn. (meer…)