Krachttraining voorkomt gewichtstoename in de overgang, hormoontherapie werkt niet

Vrouwen in de menopauze komen vaak een aantal kilo’s aan. Bovendien winnen ze aan vetmassa en verliezen ze aan spiermassa. Gelukkig is er opnieuw een onderzoek waaruit blijkt dat menopauzale vrouwen wel degelijk iets kunnen doen tegen deze gewichtstoename. Eerder al bleek dat vrouwen na de overgang gemakkelijker spiermassa vasthouden. Nu is er nog meer goed nieuws! Krachttraining voorkomt de gewichtstoename. Hormoontherapie heeft daarentegen geen effect. (meer…)

Is elke dag sporten goed voor je?

De norm geeft aan dat we minimaal 30 minuten per dag moeten bewegen. Daaronder valt ook wandelen en fietsen. Makkelijk te doen zou je denken. Van de 24 uur in een dag slaapt een mens er gemiddeld 8. Dat betekent dat er nog 16 uur over zijn om minimaal 30 minuten te bewegen. Maar is een dagelijks bezoek aan de sportschool wel zo’n goed idee? Moeten spieren herstellen en is het daarom slecht om dagelijks te sporten? (meer…)

Glutenvrije voeding

Steeds meer mensen volgen een glutenvrij dieet. Eerder al schreven we een artikel over een onderzoek dat een link tussen een lagere vetopslag en een glutenvrij dieet had gevonden. Het kan natuurlijk geen kwaad om eens een maand lang glutenvrij te eten. Zo kun je zelf beslissen of je je beter voelt! Daarom vindt u hier een lijst met glutenvrije voeding! (meer…)

Is ijs gezond?

Ijs is het hele jaar door lekker. In de supermarkt zijn tegenwoordig hele schappen met ijs te vinden. Van chocolade tot stroopwafel, van roomijs tot sorbetijs. Vaak wordt gedacht dat ijs zeer ongezond is. Voor de meeste soorten ijs klopt dit ook. Er is echter ook genoeg ijs dat wel gezond is. Welke keuze is een gezonde keuze met betrekking tot ijs? En welke ijsjes kun je beter laten staan? (meer…)

Dagmenu 8: fruitvasten

Dit dagmenu is ideaal voor een balansdag. Of voor wanneer je morgen een bruiloft hebt en daar graag met een platte buik naar toe gaat! Het menu bestaat uit alleen maar fruit. Het totaal van calorieën is dan ook erg laag, in totaal zo’n 1000 calorieën. Volg dit dagmenu niet vaker dan 1 keer per week! (meer…)

Dagmenu 7

Met dit dagmenu krijg je over de hele dag ongeveer 1860 calorieën binnen. Je begint de dag met een klein ontbijt, ideaal voor diegenen die het ontbijt liever overslaan. Verder eet je gedurende de dag om de 2 tot 3 uur. In totaal 7 keer per dag. Ideaal dus wanneer je je energie overdag hard nodig hebt! (meer…)

Stress is de oorzaak van een buikje

Eerder al schreven we dat een belangrijke indicator van de gezondheid de middelomtrek is. De middelomtrek is een betere voorspeller van de gezondheid dan bijvoorbeeld de BMI. In de huidige maatschappij heeft vrijwel iedereen last van stress. We balanceren tussen gezin en werk en proberen dat ook nog eens zo gezond mogelijk te doen. Helaas is deze stress niet goed voor onze gezondheid. Zo is er bijvoorbeeld een duidelijk link tussen de omvang van je buikje, en de hoeveelheid stress. (meer…)

Voorkom het jojo-effect!

Veel personen hebben last van een schommelend gewicht. Zo zijn veel mensen in de zomer een paar kilo lichter dan in de winter. Ook schommelen veel mensen in hun gewicht door het diëten. Zij volgen een streng dieet, vallen af, maar komen weer aan in gewicht zodra ze stoppen met het dieet. Gewichtsschommelingen kunnen veel oorzaken hebben. Ongeacht de oorzaak is het het beste om gewichtsschommelingen te voorkomen. Dit leidt namelijk tot een langer en gezonder leven. Maar hoe voorkom je het jojo-effect? (meer…)