Voorkom darmkanker!

Darmkanker vormt 10% van alle kankergevallen. Natuurlijk zijn niet alle gevallen te voorkomen, toch kan je een eind komen met voeding. Zo zijn er verschillende onderzoeken geweest naar het verband tussen voeding en darmkanker. Uit deze onderzoeken is gebleken dat de kans op darmkanker stijgt met 18% door het eten van calorierijke voeding. Ook andere voedingsgewoonten hebben invloed op het risico op darmkanker. (meer…)

Hoe ontstaat spierpijn?

Veel mensen hebben weleens spierpijn. Spierpijn kan je hebben na het sporten, maar ook als symptoom van ziekte. De mens heeft 640 tot 850 spieren, niet gek dus dat er weleens sprake is van spierpijn. Spieren die weinig gebruikt worden zijn extra gevoelig voor spierpijn. Maar wat is het eigenlijk precies? Hoe ontstaat spierpijn? (meer…)

Welke groente in welke maand eten?

Tegenwoordig zijn alle soorten groente het hele jaar door verkrijgbaar. Dat komt doordat ze worden getransporteerd vanuit andere landen, langer goed kunnen worden gehouden door de bestrijdingsmiddelen en in kassen in ons eigen land worden gekweekt. Groente van het seizoen zijn echter gezonder omdat zij minder bestrijdingsmiddelen bevatten. Ook zijn ze milieuvriendelijker omdat de niet getransporteerd hoeven te worden en groeien in de natuur in plaats van in kassen. Bovendien zijn ze goedkoper en verser. In dit overzicht kun je gemakkelijk zien welke groente in welk seizoen en welke maand het beste kan worden gegeten. (meer…)

Het effect van melk op krachtsport

Of melk gezond is, daar zijn de meningen over verdeeld. Vele mensen die bewust bezig zijn met hun gezondheid laten melk links liggen. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat het drinken van melk een positief effect heeft op de vorderingen bij krachttraining. De McMaster University in Medicine and Science in Sports and Exercise heeft dit onderzocht. Deze Canadese universiteit kwam tot de conclusie dat vrouwen die 1 liter magere melk dronken na hun krachtsport, meer vooruitgang boekten. (meer…)

Welk fruit in welke maand eten?

Tegenwoordig zijn de meeste soorten fruit het hele jaar door verkrijgbaar. Maar toch verschilt de smaak gedurende het jaar. De ene keer heb je heerlijk zoet fruit. De andere keer laat de smaak van het fruit te wensen over. Dit kan goed komen doordat je fruit in het verkeerde seizoen eet. Fruit dat je koopt in de juiste maand heeft een lekkere zoete smaak. Een ander voordeel van het eten van fruit in het juiste seizoen is dat dit fruit niet te lang bewaard hoeft te worden en dus minder bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn. Maar welk fruit kan je het beste in welke maand eten? Hier vindt u een handig overzicht! (meer…)

Recept: rijst met linzen (kicherie)

Dit is een erg simpel maar toch erg lekker recept. Ideaal voor mensen met een vegetarisch of veganistisch dieet. De linzen zorgen voor de benodigde eiwitten. In combinatie met een salade van komkommer, tomaat en ui is de rijst heerlijk. Het recept vindt zijn oorsprong in Afghanistan. Het gerecht is te maken met weinig ingrediënten maar is toch erg lekker. (meer…)

Werkt het mentale dieetplan?

Het mentale dieetplan is geschreven door Katja Cullens en vindt zijn oorsprong in Amerika. Je verliest gegarandeerd 5 tot 17 kilo in 14 dagen. Aan het einde van het plan heb je gezondere eet- en leefgewoonten. Het plan stelt verder dat je gegarandeerd succes zult hebben. Het is al 2,5 jaar het meest succesvolle online afslankprogramma in Nederland en Vlaanderen. Maar hoe werkt het? Wat kost het? En wat mag je eten? Lees het antwoord op deze en vele andere vragen in dit artikel! (meer…)

Krachttraining is ook voor vrouwen!

Nog te vaak wordt gedacht dat krachtsport alleen geschikt is voor mannen. Velen geloven nog steeds in de mythe dat krachtsport bij vrouwen zorgt voor een veel te gespierd lichaam. Dit is echter helemaal niet waar. Integendeel. Je krijgt er juist een mooi gevormd en slank lichaam van. Krachttraining is bovendien geschikt voor alle leeftijden. Daarnaast heeft krachttraining nog vele andere voordelen voor vrouwen! Hieronder een aantal voordelen op een rij! (meer…)

Alles over een vitamine D tekort

Veel mensen hebben onbewust een vitamine D tekort. Nieuw onderzoek toont aan dat zelfs 59% van de bevolking met een tekort kampt. Oorzaken hiervan zijn zeer divers. Een tekort zorgt voor vele klachten waaronder vermoeidheid en depressieve gevoelens. Toch is een tekort gemakkelijk te voorkomen. Lees dit artikel over onder andere de oorzaken van een vitamine D tekort en het juiste niveau van vitamine D. Ook vragen als hoe je een tekort voorkomt, hoe je erachter komt of jij een tekort hebt en wat de klachten zijn van een tekort komen aan bod. (meer…)