Zijn mango’s gezond?

Mango’s zijn een ideale fruitsoort voor in de winter! Daar waar er in de winter toch moeilijk rood en zoet fruit te krijgen is, is het seizoen van de mango juist de winter. Geef je fruitsalade kleur, ook in de winter, met mango! Maar wat zijn de gezondheidsvoordelen van de mango? Wist je dat mango’s bijdragen aan een mooie huid? Ze bevatten bovendien het gelukshormoon tryptofaan, ideaal voor de sombere dagen in de winter! Daarnaast dragen ze bij aan uw seksleven! (meer…)

Wat is de juiste verhouding tussen eiwitten, koolhydraten en vetten?

Onze voeding is opgebouwd uit vetten, eiwitten en koolhydraten. Dit zijn de leveranciers van energie voor het menselijk lichaam. Verreweg de meeste mensen krijgen het grootste deel van de benodigde energie binnen via koolhydraten. Een gram eiwit of koolhydraten levert 4 calorieën, een gram vet levert 9 calorieën. Vet verdient dus op het eerste gezicht niet de voorkeur tijdens het afvallen. Maar is het verstandig om vet helemaal te vermijden? Of om koolhydraten helemaal te vermijden? Is er een juiste verhouding? (meer…)

In welke producten zit veel eiwit?

Bij eiwitrijke voeding denken de meeste personen in eerste instantie aan eieren. Naast eieren zijn ook vlees en vis belangrijke leveranciers van eiwit. Een ei bevat 7 gram eiwit. Wat velen niet weten is dat er ook in bijvoorbeeld groente en noten veel eiwit zit, meer nog dan in eieren. In dit artikel zetten we een paar eiwitrijke voedingsproducten op een rijtje! Ideaal voor mensen die gewicht willen verliezen of mensen die veel sporten. (meer…)

Hoeveel gram eiwit heb ik nodig?

De hoeveelheid eiwitten die men nodig heeft is zeer verschillend. Het is vanzelfsprekend dat iemand die aan wil komen en tot doel heeft om spiermassa te kweken een hogere eiwitbehoefte heeft dan iemand die niet intensief sport. Daarnaast hebben vele andere factoren invloed op de hoeveelheid eiwit die het lichaam nodig heeft. Wat zijn de gevolgen van het consumeren van te veel of te weinig eiwitten? En welke personen hebben een hogere eiwitbehoefte? Lees het in dit artikel! (meer…)

Chew & Spit

Chew & Spit is een steeds vaker voorkomende manier om gewicht te verliezen. Het wordt door veel personen met een eetstoornis toegepast om aan de behoefte van junkfood te voldoen. De gedachte is simpel. In plaats van je voedsel door te slikken, spuug je het uit. Op deze manier komen er slechts weinig calorieën het lichaam in. Gezond is het natuurlijk absoluut niet. (meer…)