Gezondheidsvoordelen van appels

An apple a day keeps the doctor away is een bekend spreekwoord. De appel is een heerlijk zoet tussendoortje die gemakkelijk overal mee naar toe kan worden genomen. Appels zijn er bovendien in alle soorten en maten. Van zoet tot zuur en van rood tot groen. Maar is een appel wel echt zo gezond als we denken? Wat zijn de gezondheidsvoordelen van appels? Kunnen appels helpen bij het afvallen? (meer…)

Gezond broodbeleg om mee af te vallen!

Een snee volkorenbrood weegt ongeveer 35 gram en bevat gemiddeld 75 calorieën. Per dag zou je 26 a 27 boterhammen moeten eten om aan de gemiddelde hoeveelheid benodigde calorieën te komen. Brood is dus niet iets waar je snel dik van wordt! Toch gaan brood en afvallen vaak niet goed samen, en dat komt met name door wat op het brood wordt gesmeerd. Tegenwoordig is er in elke supermarkt een gigantisch assortiment aan broodbeleg. Helaas vaak suikerrijk en ongezond. Maar welk beleg is wel gezond? Welk beleg bevat weinig calorieën en met welk beleg zul je gaan afvallen? (meer…)

Zijn eierkoeken gezond?

In 2006 steeg de verkoop van eierkoeken in Nederland met maar liefst 1000%, dit was te danken aan Sonja Bakker die de eierkoek als gezond tussendoortje in haar dieet opnam. Maar wat zit er eigenlijk in een eierkoek? Is het een gezond tussendoortje? Kan je een eierkoek in plaats van een boterham eten? Past een eierkoek in een verantwoord dieet? (meer…)

Is ontbijtkoek gezond?

Ontbijtkoek wordt door veel mensen als tussendoortje of als vervanger van brood gegeten. Andere benamingen zijn peperkoek, feeste, lekkerkoek, zoete koek, honingkoek, kruidkoek of pondkoek. Er zijn vele variaties van de ontbijtkoek te verkrijgen. Zo is er bijvoorbeeld kandijkoek, gemberkoek of Groninger koek. Allen variaties op de traditionele ontbijtkoek met extra ingrediënten. In 2007 werden er in Nederland 100 miljoen ontbijtkoeken verkocht, maar is het eigenlijk wel zo gezond als men doet voorkomen? (meer…)

Vezelrijke voeding

Het wordt aangeraden om dagelijks minimaal 40 gram voedingsvezels te eten. Wanneer je last hebt van je darmen of stoelgang is het zelfs aangeraden om meer voedingsvezels binnen te krijgen. Nederlanders krijgen gemiddeld slechts 20-25 gram voedingsvezels per dag binnen. Niet zo gek dus dat je veel mensen hoort klagen over hun stoelgang. Vezels hebben naast een positief effect op de stoelgang ook een gunstig effect op het cholesterolgehalte en de bloeddruk, het voorkomen van hart- en vaatziekten, diabetes en darmkanker. Bovendien hebben meerdere onderzoeken uitgewezen dat vezels een belangrijke rol spelen in de strijd tegen en het ontstaan van overgewicht. Met de vezelrijke voeding uit dit artikel kun je ervoor zorgen dat jij aan je dagelijkse behoefte vezels komt! (meer…)

Wat is de ideale hartslag voor vetverbranding?

De ideale hartslag voor het verbranden van vet is ongeveer 60% van de maximale hartslag. De maximale hartslag kunt u laten onderzoeken in de sportschool maar er is ook een simpele rekensom. Namelijk 220 – de leeftijd in jaren. De maximale hartslag van een 30-jarige is zodoende 220 – 30 = 190 hartslagen per minuut. Een hartslag van 60% is dan ongeveer 114 slagen per minuut. Wanneer de hartslag te hoog is verbruikt het lichaam voornamelijk eiwit uit spieren en geen vet. (meer…)

Flavonoïden in onze voeding!

Flavonoïden zijn antioxidanten die bekend staan om hun kankerremmende werking vanwege de strijd tegen zogenaamde vrije radicalen. Ze hebben ook een beschermende werking tegen hartziektes en vertragen bovendien het ouderdomsproces van de huid. Flavonoïden zijn kleurstoffen die zorgen voor de mooie felle kleur van groente en fruit maar ook zijn ze verantwoordelijk voor de kleur van de bladeren aan bomen. Daarnaast dragen ze ook bij aan de smaak van bijvoorbeeld wijn en zijn ze essentieel bij de stofwisseling van het menselijk lichaam en voor de opname van vitamine C. Maar in welke producten zitten deze zo gezonde Flavonoïden? (meer…)