Waarom ben jij dik?

Steeds meer mensen zijn te dik. Natuurlijk zijn er mensen bij die hier zelf niets aan kunnen doen, bijvoorbeeld doordat hun schildklier te traag werkt of door een andere medische conditie. Hoe dan ook, voor de meeste mensen geldt dat zij er wel degelijk iets zelf aan kunnen doen. Veel zwaardere mensen denken dat zij minder eten dan hun slanke vrienden of collega’s, maar uit meerdere onderzoeken is al gebleken dat wanneer zij beiden een eetdagboek bijhouden, de zwaardere persoon wel degelijk meer eet dan hij of zij denkt, en zeker meer dan de slanke persoon. Wat is jouw valkuil bij het afvallen? Lees hier een aantal redenen waarom we steeds dikker worden en bepaal zelf welke op jouw van toepassing is! (meer…)

Het hormoon insuline speelt een grote rol bij het afvallen

We komen steeds meer te weten over hoe ons lichaam werkt. Waarom lijken sommige mensen altijd slank te blijven terwijl anderen juist van de lucht lijken aan te komen? Door de vele onderzoeken die er naar afvallen en diëten worden gedaan weten we steeds meer over hoe ons lichaam reageert op onze voeding en wat de gevolgen van onze voeding voor onze gezondheid zijn. Insuline is eeen belangrijk hormoon dat een grote invloed heeft op het bloedsuikerniveau. Beiden uitermate belangrijk wanneer het over afvallen gaat. Maar wat is het precies en hoe werkt het? (meer…)

Touwtje springen schema

Springtouwen is een goede work-out voor wie weinig tijd heeft en wel veel calorieën wil verbranden. Het zorgt voor mooie benen, mooie billen en voor een mooie buik. Bovendien gebruik je ook je armen bij de beweging van het springen. Een oefening dus die voor het hele lichaam goed is. Maar hoe begin je met touwtje springen? Het is belangrijk om langzaam op te bouwen, springtouwen is namelijk een erg blessuregevoelige sport. (meer…)

Wat gebeurt er met je lichaam wanneer je vast?

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die ervoor kiezen om zo nu en dan even te vasten. Of dit nu is voor de geest of om het lichaam te ontgiften, over het algemeen is een weekje vasten hartstikke gezond en voel je je daarna een stuk lekkerder in je vel. Of het nu gaat om rijstvasten, theevasten, fruitvasten of sapvasten, het is een goede manier om het lichaam te zuiveren en snel wat kilo’s kwijt te raken! Maar wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam wanneer je vast? (meer…)

Hoe vaak per dag eten (om af te vallen)?

Volgens de 1 moeten we ons houden aan 3 hoofdmaaltijden en naast het ontbijt, lunch en diner niks eten. Volgens de ander moeten we elke 2 a 3 uur iets eten. Weer een ander pleit voor slechts 1 maaltijd per dag. Voor al deze opties zijn goede argumenten aan te voeren. Lees hier welke theorie achter deze verschillende eetgewoonten zit en bepaal vervolgens zelf hoe vaak je per dag moet eten! (meer…)

Hoe krijg je mooie billen?

Het liefst hebben we allemaal mooie ronde billen. Zonder cellulite en waarbij in spijkerbroek een mooie ronde vorm te zien is. Platte billen zijn niet goed, dikke billen zijn niet goed, cellulite is niet goed. Er is een schoonheidsideaal waaraan iedereen lijkt te moeten voldoen. Maar wat kun je eigenlijk doen om mooie billen te krijgen? Voor een deel is dit genetisch bepaald. Toch kan je zelf veel bijdragen aan mooie billen met de juiste voeding en de juiste oefeningen. (meer…)

Word je dik van fruit?

Fruit is gezond, het bevat veel vezels, vitaminen en mineralen en relatief weinig calorieën. Het wordt aangeraden om minimaal twee stuks fruit per dag te eten. Het is een ideaal tussendoortje bij zoete trek. Toch hoor je steeds vaker dat fruit helemaal niet zo gezond is als we graag geloven. Fruit bevat namelijk veel fruitsuikers, ofwel fructose. Naast fructose zit er ook nog glucose in fruit. Beiden zijn enkelvoudige suikers, deze worden sneller opgeslagen als vet. Word je dik van de suikers in fruit? (meer…)

Okra, onbekende lekkere en gezonde peulvrucht!

Okra is een nog onbekende groente in Nederland maar wordt wel veel gegeten in het Midden-Oosten, Suriname en Afrika. De vrucht is 3 tot 15 centimeter lang en heeft een groene kleur. Qua smaak komt het enigszins in de buurt van sperziebonen terwijl het uiterlijk meer op een kruising tussen een sperzieboon en een courgette lijkt. Okra wordt ook wel onder de categorie ‘peulvrucht’ geschaard. Het is zeker de moeite waard om okra een keer te proberen! (meer…)

Voorkom aankomen op vakantie!

De vakantie is voor veel mensen een excuus om alle remmen los te laten en een dieet compleet te vergeten. Bij terugkomst geeft de weegschaal dan een schrikbarend hoog getal aan waardoor het volgende strenge dieet een feit is. Het is echter veel verstandiger om ook op vakantie op de voeding te letten. De meeste hotels hebben naast de gebruikelijke zoetigheid een ruime keuze aan gezonde voeding als yoghurt, ei en heel veel soorten fruit. En ook in restaurants is er vrijwel altijd een gezonde keuze te maken. (meer…)

Heb jij een gezond vetpercentage?

Veel mensen die een gezond BMI hebben, en bovendien ook nog een gezonde middelomtrek hebben, vallen toch onder de categorie overgewicht. Dit heeft te maken met de hoeveelheid vet in het lichaam. Niet alleen vet rondom de organen is zeer ongezond, ook een te hoog vetpercentage van het lichaam brengt risico’s met zich mee voor de gezondheid. (meer…)