Is watermeloen gezond?

Watermeloen bestaat voor meer dan 90 procent uit water en is afkomstig uit Afrika en Egypte. Je vindt ze het hele jaar in de winkel maar van juni tot en met augustus is de smaak op zijn best. Watermeloen is een natuurlijke viagra en familie van de komkommer. Meloen is dan ook geen fruit, zoals de meeste mensen denken, maar een groente. De traditionele groene watermeloen met een rode inhoud kan ook een andere kleur vruchtvlees hebben. Zo bestaan er ook witte, gele, roze en oranje watermeloenen. (meer…)

Voeding en opvliegers!

Veel vrouwen in de overgang hebben regelmatig last van opvliegers. De frequentie verschilt per persoon. Maar er is goed nieuws. Door een gezonde levensttijl kan je zelf de hevigheid en de frequentie van de opvliegers verminderen. Er zijn verschillende voedingsmiddelen die er om bekend staan de opvliegers te verergeren maar ook bestaat er veel voeding die de opvliegers juist kunnen verminderen. (meer…)

Juist dikke mensen zijn vaker ondervoed!

Het zal je misschien verbazen, maar veel mensen die er absoluut niet ondervoed uitzien zijn dit wel. Ondervoeding komt niet alleen maar voor in Afrika en andere ontwikkelingslanden maar in toenemende mate ook in westerse landen. Van ondervoeding is namelijk niet alleen sprake wanneer je te weinig energie tot je neemt, maar ook wanneer er noodzakelijke voedingsstoffen missen in de voeding! Bij een tekort aan eiwitten, mineralen en vitamines is er sprake van ondervoeding. In het Westen bestaat de groep ondervoeden voornamelijk uit bejaarden maar er is een snel groeiende groep ondervoede mensen, diegenen met een ongezond voedingspatroon. Vaak is zelfs sprake van overgewicht waardoor niet aan ondervoeding gedacht wordt. (meer…)

Wat is het nut van voldoende voedingsvezels?

Gemiddeld krijgen we slechts tussen de 20 en 25 gram vezels binnen per dag, een hoeveelheid die ver onder de aanbevolen hoeveelheid van 30 tot 40 gram per dag ligt. Slechts 10 procent van de Nederlanders eet voldoende vezels. Niet zo raar dus dat we steeds vaker last hebben van stoelgangproblemen en overgewicht. Wat zijn de voordelen van vezels? Waarom zijn ze zo belangrijk voor onze gezondheid? En hoe zorg je ervoor dat je elke dag voldoende vezels binnen krijgt? (meer…)

Top 10 groente en fruit rijk aan antioxidanten

Antioxidanten gaan de strijd aan met vrije radicalen in het lichaam. Dit zijn de veroorzakers van talloze ziektes en aandoeningen waaronder levensbedreigende ziektes als kanker. Lees hier meer over vrije radicalen en antioxidanten. Sommige antioxidanten kan het lichaam zelf aanmaken maar er zijn ook antioxidanten die we uit onze voeding moeten halen. Lees hier welke voeding rijk is aan antioxidanten en je dus moet eten! (meer…)

Cranberry, gezondste fruit!

Cranberry’s zijn heel erg gezond! Ze staan vooral bekend om het feit dat ze een blaasontsteking kunnen helpen voorkomen maar hebben nog vele andere voordelen zoals een positief effect op het tegengaan van hart- en vaatziekten, kanker, maagzweren, tandplak en het tegengaan van het verouderingsproces van de huid. Eeuwen geleden gebruikten de indianen het al bij de genezing van wonden. (meer…)

E621 is een belangrijke oorzaak van overgewicht!

Monosodiumglutamaat, wordt tegenwoordig in het merendeel van de producten verwerkt. Verschillende studies laten een link zien tussen de smaakversterker en obesitas. Vooral voor zwangeren, kinderen en mensen met een slecht voedingspatroon is de stof extra schadelijk. In sommige landen is de stof vanwege de schadelijke gevolgen voor de mens zelfs verboden, in Nederland wordt de smaakversterker echter (nog) onterecht als veilig aangemerkt. Gevolg hiervan is dat in vrijwel alle pakjes en zakjes het e-nummer 621 zit. Van mayonaise tot brood, het zit zelfs in babyvoeding. U zult verstelt staan wanneer u de producten in uw huis eens nakijkt op deze schadelijke smaakversterker! (meer…)

Wel of niet biologisch?

De laatste jaren zijn mensen steeds bewuster gaan leven. In de supermarkt wordt de vraag naar biologische producten steeds groter, ondanks het feit dat deze vaak duurder zijn. Er zijn verschillende redenen om voor biologische voeding te kiezen. Het welzijn van dieren, het milieu of voor de betere smaak en omdat het gezonder is. Maar is biologische voeding eigenlijk wel gezonder voor de mens? (meer…)

Is het mogelijk om plaatselijk af te vallen?

Ieder lichaam is anders, iedereen heeft andere rondingen. Vaak storen mensen zich het meest aan een bepaald lichaamsdeel. De buik, de benen, de lovehandles op de heupen en de billen zijn delen van ons lichaam waar we het minst tevreden over zijn. Is het mogelijk om plaatselijk vet te verliezen en ervoor te zorgen dat ons minst favoriete lichaamsdeel ons meest favoriete lichaamsdeel wordt? Wordt ons buikje slanker door buikspieroefeningen? En worden onze benen en billen mooier door te sporten? (meer…)

Maagzuur, wat is het en wat kan je ertegen doen?

Maagzuur is een agressief zuur dat zich, zoals de naam al zegt, in de maag bevind. Het zuur zorgt ervoor dat onze voeding op een snelle en effectieve wijze kan worden verteerd. De maag is bestend tegen dit agressieve zuur door de dikke slijmlaag. De slokdarm is afgesloten van de maag met een soort klepje. Deze opent zich alleen wanneer er wordt gegeten of gedronken. Brandend maagzuur is maagzuur dat ondanks deze bescherming toch in de slokdarm terecht is gekomen. Veel mensen hebben dagelijks last van brandend maagzuur. Maar wat zijn eigenlijk de oorzaken van brandend maagzuur? En wat kun je ertegen doen? (meer…)

Plateau waardoor je niet meer afvalt

Het lichaam is altijd op zoek naar een natuurlijk evenwicht. Het lichaam is er op gericht zijn gewicht te behouden en niet om af te vallen. Het is dan ook niet zo gek dat we tijdens het afvallen vaak op een zogenaamd plateau terecht komen. Het lukt ons dan maar niet om onder een bepaald gewicht te komen, hoe hard we ook ons best doen. Ondanks dat je nog steeds sport en gezond eet gaat er geen grammetje meer af. De weegschaal laat elke keer weer hetzelfde gewicht zien. Hoe zorg je ervoor dat je zo’n plateu doorbreekt? Dat je weer gaat afvallen en je streefgewicht bereikt? Lees deze tips en zorg ervoor dat je weer gaat afvallen! (meer…)