Helpen lightproducten bij het afvallen?

Veel mensen kopen in hun strijd tegen de kilo’s lightproducten. Denk aan de vele frisdranken light, maar ook aan vele andere voedingsmiddelen, zoals chips, boter, slagroom en zelfs pindakaas. Door veel mensen wordt light gezien als een synoniem voor weinig calorieën en gezond. De lightproducten bevatten gemiddeld 11% minder calorieën dan de normale varaint van hetzelfde product. Lightproducten zijn echter lang niet zo gezond als men ze graag doet voorkomen. (meer…)

Het ziekenhuisdieet/5 dagen dieet

Het ziekenhuisdieet is een vetvrij crashdieet. Dagelijks eet men zeer weinig calorieën en dit dieet is dan ook geschikt voor mensen die in een korte tijd veel willen afvallen. Vaak wordt gezegd dat men 5 kilo in 5 dagen kan afvallen met dit dieet maar dat is per persoon verschillend. Het dieet mag ook slechts 5 dagen achtereen worden gevolgd omdat anders een voedingstekort ontstaat. In het weekend mag men normaal eten. Het dieet bestaat voornamelijk uit sinaasappels, eieren, yoghurt en kwark, geroosterd brood en groente en vlees. (meer…)

Wat is mijn ideale gewicht?

Er zijn verschillende manieren om te meten of jouw gewicht een gezond gewicht is, dat wil zeggen, of je geen gezondheidsrisico’s loopt met jouw gewicht. Er bestaat echter ook zoiets als jouw ideale gewicht. Deze is gebaseerd op gemiddelden waardoor jouw ideale gewicht kan afwijken. Zo kun je smal, normaal of breed gebouwd zijn. Vanzelfsprekend hoort bij een brede lichaamsbouw een hoger ideaal gewicht. (meer…)

Heb jij een gezond gewicht?

Veel mensen vinden zichzelf te dik of te dun. Maar wanneer heb je nu eigenlijk een gezond gewicht? De zogenaamde Body Mass Index geeft aan of jij een gezond gewicht hebt of onder- of overgewicht. Het enige wat je hoeft te weten is jouw gewicht in kilo’s en jouw lengte in meters. Andere methodes om te meten of je een gezond gewicht hebt zijn het meten van de middelomtrek en het meten van het vetpercentage. (meer…)

Wat is anorexia?

Anorexia is een psychische ziekte. Anorexiapatiënten willen en kunnen niet eten uit angst om dik te worden. De ziekte komt vooral voor bij jonge meisjes en ontwikkeld zich meestal bij meisjes tussen de 14 en 18 jaar oud. Vaak hebben deze meisjes een verstoord zelfbeeld en vinden zij zichzelf dik hoewel zij een gezond gewicht hebben. Naar mate de zieke ernstiger wordt ontstaat er ondergewicht wat allerlei gevolgen voor de gezondheid mee brengt. Het merendeel van de anorexiapatiënten zijn meisjes, ongeveer 10% zijn jongens. (meer…)

Wat is boulimia?

Boulimia is een eetstoornis waarbij sprake is van terugkerende eetbuien. Mensen met boulimia eten in korte tijd een enorme hoeveelheid voeding, veel meer dan normaal is in vergelijking met de meeste mensen. Officieel is sprake van boulimia wanneer gedurende 3 maanden, 2 keer per week sprake is van zo’n eetbui. Het zijn vooral vrouwen in de leeftijd van 10 tot 30 jaar die last hebben van deze psychische ziekte. Er is geen duidelijke oorzaak voor deze ziekte aan te wijzen. (meer…)

Dr. Frank dieet

Dr. Frank van Berkum belooft u dat wanneer dit dieet wordt gevolgd, u een kilo per week zult verliezen. Zijn tweede belofte is dat dit dieet zonder hongergevoel gevolgd kan worden. Het dieet is vooral gebaseerd op de inname van veel eiwitten en het beperken van de koolhydraatinname. Volgens hem is het geheim van een goed dieet het eten van vele eiwitten welke er om bekend staan het hongergevoel te stillen. Is het echt zo simpel? (meer…)

Hoe kan ik mijn stoelgang verbeteren?

Verstopping ofwel obstipatie kan meerdere oorzaken hebben. Het kan zijn dat je onvoldoende beweegt, dat je onvoldoende vocht in je lichaam hebt of dat je onvoldoende vezels binnen krijgt. Ook een onregelmatige levensstijl kan oorzaak zijn van obstipatie. Het is handig om na te gaan welke oorzaak bij jou van toepassing kan zijn zodat je de juiste adviezen kunt opvolgen. Lees hier hoe u uw stoelgang kunt verbeteren. (meer…)

Wat is gezond beleg?

Brood op zichzelf is niet ongezond en is absoluut geen dikmaker. Het beleg op het brood kan echter wel een belangrijke oorzaak zijn van overgewicht. Er zijn ongelofelijk veel keuzes tussen de verschillende soorten beleg. Het aantal calorieën kan per boterham flink oplopen door beleg. Nog maar niet te spreken over de gewoonte bij sommige mensen om pindakaas of chocopasta gewoon uit de pot te eten. (meer…)

Is brood een dikmaker?

Brood en (ontbijt)granen zijn rijk aan koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer. Bovendien bevat brood jodium. Deze producten leveren dus veel voedingsstoffen en in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën. Daarom vormen ruime porties de basis voor een gezonde voeding. Ze geven een voldaan gevoel na elke maaltijd. Daardoor verminderen ze de trek in energierijke hapjes tussen de maaltijden door. Zo helpen ze het gewicht gezond te houden. Er zijn veel verschillende broodsoorten, dat maakt het variëren makkelijker. Brood is niet alleen geschikt bij de drie hoofdmaaltijden, maar past ook prima tussendoor. (meer…)

Zijn eieren gezond?

Veel mensen denken dat eieren slecht zijn voor de gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat eieren een belangrijke bron zijn voor eiwitten en belangrijke vitamines (vitamine D en B12) bevatten. Daarnaast zijn eieren rijk aan een mix van essentiële aminozuren. Deze zijn belangrijk voor de groei en herstel van het lichaam bij zowel volwassenen als kinderen. (meer…)

Is geroosterd brood beter voor de lijn?

Geroosterd brood is lichter dan een normale boterham. Daardoor ontstaat het misverstand dat er dus ook minder calorieën in zitten. Echter, bij het roosteren is slechts gewicht in de vorm van vocht verloren gegaan. Een geroosterde boterham bevat dus evenveel calorieën als een normale boterham. De calorieën op kant-en-klaarverpakkingen van toast zijn gebaseerd op de meestal veel kleinere toastjes in de verpakking! Dit is vaak minder dan de hoeveelheid in een boterham maar dat komt omdat deze vrijwel altijd kleiner zijn.