Wat kan je doen tegen misselijkheid?

Misselijk zijn kan vele oorzaken hebben. Of je nu misselijk bent door chemotherapie, een zwangerschap of om een andere reden, het kan een grote impact hebben op je leven. Door extreme misselijkheid kan je niet meer functioneren en kan je dagelijkse leven zo goed als stil komen te staan. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die kunnen helpen om misselijkheid tegen te gaan.

Wanneer je misselijk bent kun je het beste licht verteerbare voeding eten. Voorbeelden daarvan zijn rijstwafels, rijst, crackers en bouillon. Zoute voeding lijkt voor veel mensen te helpen tegen misselijkheid. Het is belangrijk dat je niet te veel eet in 1 keer. Je kunt beter kleine beetjes per keer eten. Dan zorg je ervoor dat je de misselijkheid niet erger maakt en geef je je maag de tijd om de voeding te verteren.

Misselijkheid zorgt er vaak voor dat je te weinig drinkt. Hierdoor droog je uit en kan de misselijkheid nog erger worden. Wanneer je ook moet braken is het nog belangrijker om voldoende te drinken. Zorg er voor dat je kleine slokjes water of sportdrankjes drinkt. Drink niet te veel in 1 keer, dit kan de misselijkheid juist verergeren.

Daarnaast staat ook cola er om bekend dat het de misselijkheid verminderd. Het is moeite waard om altijd een fles cola in huis te hebben en hier kleine slokjes van te nemen tegen de misselijkheid. Wanneer je misselijk bent omdat je zwanger bent, is het belangrijk om cafeïnevrije cola te drinken.

Het meest gebruikte huis-, tuin-, en keukenmiddeltje is gember. De gember kun je het makkelijkst verwerken in thee. Gemberthee staat er om bekend om de werking tegen misselijkheid. Je kunt ook gembercapsules proberen. Deze zijn te koop bij de drogist. Daarnaast is ook munt een fijn middel tegen de misselijkheid. Je kunt op bladeren munt kauwen. Net zoals je een pepermuntje kan nemen of op kauwgom kan kauwen.

Een andere truc tegen misselijkheid is je sterk concentreren op je ademhaling. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te gaan liggen of een bad te nemen. Adem diep in en uit en concentreer je alleen op de ademhaling.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *