Het Zone dieet, vind de ideale hormoonbalans en val af!

Bij het Zone dieet draait het om de verhouding tussen vetten, eiwitten en koolhydraten. De calorie inname ligt rond de 1100 calorieën per dag. Het dieet is een crash dieet ondanks dat minimaal 3 maaltijden en 2 tussendoortjes worden voorgeschreven. Het dieet is gebaseerd op het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel. Jennifer Aniston is een bekend gezicht van het Zone dieet.

The Zone
Volgens de bedenker van dit dieet is ‘the Zone’ het ideale evenwicht van het lichaam waarbij de insulinewaarden in het bloed niet te hoog en niet te laag zijn. Daarnaast moeten ook de glucagonwaarden niet te hoog zijn. De hormoonniveaus in het lichaam zijn dan ideaal. Door dit dieet te volgen komt men in deze zone waardoor men zich fit voelt en veel energie heeft.

Effect bloedsuikerspiegel en glycemische index
Het Zone dieet is een typisch voorbeeld van een dieet dat er op is gericht om de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Dat betekent dat men alleen producten mag eten met een lage glycemische index.

Regels
De verhouding tussen kooolhydraten, eiwitten en vetten is 40:30:30. De voeding bestaat voor 40% uit koolhydraten, voor 30% uit eiwit en voor de overige 30% uit vet. Koolhydraarijke voedingsmiddelen zijn niet verboden zolang je ze maar in de juiste verhoudingen eet. Brood, aardappelen en pasta mogen niet meer dan 25% van de gebruikte koolhydraten innemen. In de praktijk komt het er op neer dat de voeding voornamelijk bestaat uit groente en fruit en magere eiwitten. Voor vegetariërs is er een speciaal boek uitgebracht met recepten in de juiste verhouding.

Men moet dagelijks een voedingssupplement innemen om tekorten te voorkomen. Ook is een dagelijkse capsule met visolie verplicht. Cafeïne moet worden vermeden. Koffie en zwarte thee zijn dus ook niet toegestaan tijdens dit dieet.

Beweging
Bij dit dieet ligt een grote nadruk op beweging. Dagelijks moet men aan zowel kracht- als spiertraining doen om zowel de spieren als het uithoudingsvermogen te trainen.

Werkt het?
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het dieet uitermate effectief is bij het verliezen van gewicht. In een Amerikaans televiesieprogramma kwam het dieet als beste uit de bus. De mensen die dit dieet volgden waren de grootste hoeveelheid vet verloren terwijl zij ook de grootste toename van spiermassa hadden. Ook verklaarden zij dat ze geen honger hadden gehad ondanks de weinige hoeveelheid calorieën en dat het dieet simpel te volgen was.

Hoeveel val je af met het Zonde dieet?
Het gewichtsverlies is in de eerste weken erg veel, 2,5 kilo per week is geen uitzondering. Daarna stagneert het gewichtsverlies tot een halve tot één kilo per week.

Nadelen
Het Zone dieet is een erg streng en daardoor moeilijk vol te houden dieet. Niet alleen is het erg moeilijk om de voeding in de juiste verhoudingen te consumeren, ook mag men dagelijks slechts 1100 calorieën consumeren en daarbij moet wel veel worden gesport. Ook is het dieet qua voeding erg eenzijdig en is er geen ruimte om te zondigen.

Lees ook:



Een gedachte over “Het Zone dieet, vind de ideale hormoonbalans en val af!

  1. Ik geloof niet dat de schrijver van dit stukje helder heeft dat je met zone ook prima athleten kan faciliteren. Adv berekeningen kan je het aantal blokken berekenen dat een athleet nodig heeft. Daarnaast is het geen dieet maar een leefstijl die juist super simpel is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *