Werkt een koolhydraatbeperkend dieet?

De koolhydraatarme diëten vliegen ons om de oren. Dr. Atkins, het South Beach Dieet en Dr. Frank zijn slechts enkele voorbeelden. Maar waar zijn deze koolhydraatarme diëten eigenlijk op gebaseerd? En helpen ze ons werkelijk om die overtollige kilo’s te verliezen?

Wat zijn koolhydraten
Er bestaan twee soorten koolhydraten. Men noemt dit ook wel eenvoudige en complexe koolhydraten. De eenvoudige koolhydraten zijn suikers en worden snel verteerd door het lichaam en dus snel omgezet in glucose. Zetmeel zijn complexe koolhydraten, deze worden door het lichaam langzamer verteerd. Deze vindt men vooral in brood, pasta en rijst. Er zijn ook diëten die de eenvoudige koolhydraten verbieden en de complexe koolhydraten wel toestaan.

Theorie
De populariteit en de vele koolhydraatarme diëten komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Er zit een theorie achter het uitbannen van koolhydraten. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose. Deze glucose is de brandstof voor onze lichaamscellen. De alvleesklier geeft het hormoon insuline af wanneer de glucose vanuit de darm wordt opgenomen in de bloedbaan. Insuline regelt de omzetting van glucose in glycogeen en zorgt er zo voor dat glucose door de lichaamscellen, zoals spier- en vetcellen wordt opgenomen. Als er teveel insuline wordt aangemaakt kunnen de lichaamscellen dit niet opnemen en gaat het lichaam over op het opslaan van vet. Insuline zorgt tegelijkertijd voor een verlaagde hoeveelheid van het hormoon glucagon. Dit hormoon geeft het signaal voor het terug omzetten van glycogeen in glucose waardoor het lichaam het signaal krijgt om het opgeslagen vet in het lichaam te verbranden. Het lichaam denkt tegelijkertijd dat er te weinig glucose is, door de lage bloedsuikerspiegel, en zal een hongersignaal afgeven aan de hersenen. Vaak vervalt men dan in een negatieve spiraal omdat men weer koolhydraten consumeert.

Insuline is dus van grote invloed op de bloedsuikerspiegel en het insulinelevel kan dus beter niet te veel pieken of dalen vertonen. Een gelijkblijvend insulinelevel zorgt voor een verbranding van het opgeslagen vet van het lichaam. Dit is natuurlijk ideaal voor tijdens het afvallen.

Beweging
Door te bewegen heeft het lichaam het hormoon insuline niet nodig om de glucose op te kunnen nemen in de lichaamscellen. De bloedsuikerspiegel wordt dan op een natuurlijke manier geregeld. Zodoende kan men voor het sporten wel koolhydraten tot zich nemen.

Praktijk
De kern van een koolhydraatarm dieet is de verhouding tussen koolhydraten, eiwit en vet. Het ene dieet bant koolhydraten volledig uit de voeding terwijl het andere dieet naar een bepaalde verhouding streeft. Zo is volgens het Zone dieet een verhouding van 40% koolhydraten en 30% eiwit en vet de juiste. Het Atkins dieet is misschien wel het strengste koolhydraatarme dieet. In de eerste fase is slechts 20 gram koolhydraten per dag toegestaan. Pasta of rijst bestaan voor ongeveer 80% uit koolhydraten. Met 25 gram pasta is het maximum van 20 gram koolhydraten van het Atkins dieet dus al bereikt.

In de praktijk komt een koolhydraatbeperkend dieet er op neer dat brood, pasta, rijst, koek zoveel mogelijk vermeden dienen te worden. In plaats daarvan moet men voeding consumeren die rijk is aan eiwitten en vetten.

Werkt het?
Doordat erg veel voedingsmiddelen worden verbannen uit de voeding is dit dieet moeilijk vol te houden. Vooral wanneer men een koolhydraatarm dieet als levensstijl wil aannemen. Door de populariteit van de vele koolhydraatarme diëten wordt dit wel steeds makkelijker. Bij sommige bakkers kan men bijvoorbeeld koolhydraatarm brood kopen. Het kan goed zijn koolhydraten voor een bepaalde tijd links te laten liggen. Waarschijnlijk zult u snel veranderingen bemerken die positief zijn en zult u zich beter voelen. Bovendien heeft u waarschijnlijk ook snel minder honger en zult u gewicht verliezen. Stemmingswisselingen behoren tot het verleden.

Onderzoek
Er zijn vele onderzoeken die hebben aangetoond dat een koolhydraatarm dieet een positief effect heeft op het gewicht. Zo is er bijvoorbeeld een onderzoek waarbij de mensen in drie groepen werden verdeeld. De eerste groep volgde een dieet met alleen een beperking van calorieën, zij vielen gemiddeld 2,3 kilo af. De tweede groep volgde een koolhydraatarm dieet, waarbij een beperkte hoeveelheid koolhydraten mocht worden geconsumeerd, en viel daarmee gemiddeld 4,5 kilo af. De laatste groep viel zelfs 5 kilo af door het volgen van een dieet zonder koolhydraten. Het onderzoek duurde 2 jaar.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *