Wat is het brood(wissel)dieet?

Brood bevat relatief gezien weinig calorieën en heeft een hoog vezelgehalte. Daarnaast bevat brood veel voedingsstoffen, zoals B-vitamines, jodium en ijzer, en is het vetarm. Geen wonder dus dat brood de basis is voor het populaire brooddieet uit de jaren tachtig. Bij dit dieet eet men om de dag alleen brood. De andere dag mag men normaal eten, mits gezond en gevarieerd. Klinkt simpel, en dat is het ook. Maar zorgt het ook voor gewichtsverlies en is het vol te houden?

Spelregels
Het dieet is erg simpel. Om de dag mag alleen brood worden gegeten, uiteraard zonder beleg, maar wel onbeperkt. Het liefst volkorenbrood, gezien dit een veel betere bron van voedingsstoffen is dan ander brood. Alle soorten brood zijn in principe ook toegestaan maar stokbrood en afbakbrood zorgen natuurlijk voor minder gewichtsverlies dan rogge-, volkoren- of meergranenbrood. Daarnaast mogen alleen calorie-arme dranken als water, thee en koffie zonder melk en suiker worden gedronken. Ook bouillon is toegestaan. Op de andere dag mag men normaal eten. Daarbij moet natuurlijk wel een gezond voedingspatroon worden aangehouden. Veel groente en fruit, geen vette en calorierijke voeding.

Voedingstekort
Tegenstanders van dit dieet geven als argument vaak dat er een tekort aan voedingsstoffen kan ontstaan. De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) heeft dit echter onderzocht en dit blijkt niet zo te zijn. Mits op de andere dag voldoende fruit en groente worden gegeten ontstaan geen tekorten. Als men daar wel bang voor is kan men op de brooddagen eventueel een vitaminesupplement nemen ter aanvulling. Ook wordt aangeraden om het dieet niet langer dan zes weken te volgen.

Voor- en nadelen
Het grootste voordeel van het brooddieet is dat het erg simpel is. Daarnaast is het hartstikke goedkoop en bovendien makkelijk vol te houden, mede doordat er veel variatie is. Niet alleen mag men om de dag normaal eten, maar ook in de soorten brood kan worden gevarieerd.

Doordat de kilo’s er snel af gaan bestaat het risico op het jojo-effect wanneer men stopt met het brooddieet. Het is daarom verstandig om het af te bouwen naar bijvoorbeeld 1 keer in de 3 dagen een brooddag, dan 1 keer in de 4 dagen een brooddag, en zo verder. Wanneer er weer een aantal kilo’s gewicht zijn bijgekomen kan men gemakkelijk weer beginnen met het brooddieet.

Gewichtsverlies
Met het brooddieet kan men gemakkelijk twee kilo per week verliezen. Het gewichtsverlies is natuurlijk afhankelijk van hoeveel brood er wordt gegeten en wat men op de normale dagen consumeert. De onbeperkte hoeveelheid brood die mag worden gegeten betekend natuurlijk wel dat men moet stoppen met eten bij verzadiging.

Lees ook:



Een gedachte over “Wat is het brood(wissel)dieet?

  1. Met de kennis van nu is een brooddieet een slecht idee. Uitsluitend wanneer men speltbrood (en zo) eet, is het een verstandige(re) keuze.

    Een gegeven dat altijd nog onveranderd is, sinds we meer over voeding en voedingswaarden te weten zijn gekomen: groenten en (in zekere zin) vruchten zijn van essentieel belang voor een gezond voedingspatroon. Niet brood maar groente en fruit moeten de basis zijn van een dieet.
    Zorg daarbij wel dat de groenten de boventoon voeren; vruchten zitten vol suikers en ondanks dat ze natuurlijk zijn – als je er te veel van binnenkrijgt slaat het lichaam ze op als vet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *