Wat is periodiek vasten?

Periodiek vasten is, zoals de naam natuurlijk al doet vermoeden, het vasten gedurende een bepaalde periode. Er zijn verschillende manieren waarop je periodiek kunt vasten. Sommigen vinden het fijner om elke dag gedurende een aantal uren te vasten, terwijl anderen juist veel liever een aantal hele dagen per week vasten. Vasten leidt volgens onderzoeken tot vele gezondheidsvoordelen. Meer over intermittent vasten lees je hier. Hier lees je welke manieren er bestaan:

1. The warrior-methode
Dit is een strenge manier van periodiek vasten. Eigenlijk vast je gedurende de hele dag, om in de avond een grote maaltijd te eten. Gedurende de 20 uur die je vast mag je wel kleine porties groenten (rauw), fruit en eiwitten nemen.

2. Om de dag vasten
De Alternate Day Fasting is eigenlijk het meeste gericht op afvallen. Bij deze methode eet je om en om een dag normaal, en daarna een dag slechts 25% van je dagelijkse hoeveelheid benodigde calorieën. Het is belangrijk om op de normale dagen ook een normaal aantal calorieën te eten en dus niet extra te gaan eten. Een valkuil is namelijk om op deze dagen meer te eten.

3. Eet, stop, eet-methode
Bij deze methode eet je telkens 24 uur niet, en daarna 24 uur lang wel. Eigenlijk vast je dus om de dag, de gehele dag. Ook bij deze methode is het belangrijk om op de normale dagen ook vooral normaal te blijven eten. Opeens veel eten heeft natuurlijk geen positieve voordelen en leidt al helemaal niet tot afvallen.

4. Leangains-methode
Wie op de leangains-methode vast, vast 16 tot 20 uur per dag om vervolgens in de overige 4 tot 8 uur normaal te eten. Deze methode is met name ontwikkeld voor sporters en moet ervoor zorgen dat er geen spiermassa verloren gaat tijdens het afvallen. Bij deze methode zal de hoeveelheid vetmassa afnemen terwijl de hoeveelheid spiermassa gelijk blijft. Begin je net, dan kun je beginnen met een eetperiode van 8 uur. Deze kun je dan langzaam afbouwen naar 4 uur.

5. Andere variaties
Natuurlijk zijn er nog ontelbare variaties mogelijk op bovengenoemde methoden. Zo kun je aanpassen wat je eet in de tijd die je wel mag eten en natuurlijk vele andere variaties toepassen zoals fruitvasten, sapvasten of rijstvasten.

Nadelen van periodiek vasten
Het grootste nadeel van periodiek vasten is natuurlijk dat het vaak in de weg zit van sociale gelegenheden. Je wordt aangekeken wanneer je niet mee eet bij de luncht op werk en vaak word je zelfs aangesproken als je niet mee eet of drinkt. Dat kan heel vervelend zijn, maar uiteindelijk doe je het voor jezelf. Let dus niet op wat anderen er van zeggen of vinden.

Voordelen van periodiek vasten
Calorierestrictie en periodiek vasten gaan vaak hand in hand. Ook periodes van calorierestricties hebben een groot voordeel: je wordt er namelijk ouder door. Vasten zorgt dus voor een langer en gezonder leven, en voor een lager gewicht. Veel mensen ervaren dat ze zich beter voelen door het periodiek vasten. Of dit ook voor jou geldt, kun je natuurlijk alleen maar zelf uitproberen. Klein bijkomend voordeel is natuurlijk ook dat je meer tijd over hebt wanneer je minder vaak hoeft te eten.

Hoewel de methode van periodiek vasten in principe geen restricties vast legt over wat je eet, is het natuurlijk wel van belang voor je gezondheid wat je eet.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *