Afvallen, hoe doe je dat nu eigenlijk?

Afvallen, het is niet makkelijk. Dat blijkt wel uit de vele pogingen tot afvallen die de gemiddelde persoon in zijn leven onderneemt. Eigenlijk is afvallen heel simpel. Wanneer je minder calorieën binnen krijgt dan je lichaam dagelijks verbruikt, zul je gewicht verliezen. Maar hoewel de theorie vrij simpel is, is de praktijk vaak wat lastiger. Het lukt veel mensen maar niet om gewicht te verliezen. Hier lees je alles over afvallen. Hoe moet dat nu eigenlijk?

Voeding
Voeding is het belangrijkst tijdens het afvallen. Hoeveel je ook zal bewegen, wanneer je voeding niet op orde is, is afvallen moeilijk. De juiste voeding bestaat voor 30% uit eiwit, voor 20% uit vet en voor 50% uit koolhydraten. Er is namelijk al meerdere malen bewezen dat een eiwitrijk dieet het beste werkt. Natuurlijk is het belangrijk dat de vetten die je eet zogenaamde onverzadigde vetten zijn. Dit zijn gezonde vetten die het gewichtsverlies zullen bevorderen. Wees dus niet bang voor vetten.

De koolhydraten moeten natuurlijk gezonde langzame koolhydraten zijn. Koolhydraten zijn absoluut niet de vijand. Eet dus vooral volkoren producten.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je niet te veel calorieën eet. Hoeveel je nodig hebt, kunt je gemakkelijk berekenen met onze handige rekentool.

Beweging
Beweging is niet het belangrijkste aspect van afvallen, maar het is zeker belangrijk. Door te bewegen verbrand je meer calorieën waardoor je sneller af zult vallen. De juiste beweging, en dan met name krachttraining, zorgt voor de opbouw van spieren waardoor je er mooi gevormd uit komt te zien en bovendien het calorieverbruik van je lichaam nog hoger maakt.

En natuurlijk zorgt beweging ook voor een vrolijk persoon. Wie dagelijks beweegt zit beter in zijn vel. Zowel psychisch als lichamelijk. Dat komt doordat er tijdens het sporten hormonen worden aangemaakt waar je vrolijk van wordt. Je voelt je dus over het algemeen een stuk beter. Daardoor houd je je dieet weer langer vol.

Daarnaast heeft sporten nog een ander voordeel. In de tijd dat je aan het sporten bent kan je namelijk niet lui op de bank gaan zitten. Vaak gaat op de bank zitten hand in hand met het eten van iets lekkers. Als je gaat sporten voorkom je dus ook nog eens dat je je te goed doet aan een zak chips. Twee vliegen in 1 klap!

Discipline en doorzettingsvermogen
Discipline betekent niet dat je nooit iets mag eten wat niet gezond is. Discipline betekent alleen maar dat je over het algemeen gezond eet en beweegt. Afvallen en gezond zijn is een levensstijl. Dat betekent dat je jezelf niets hoeft te ontzeggen, als je over het algemeen maar gezond eet. Het is niet de bedoeling dat je in razend tempo 10 kilo afvalt, om deze vervolgens weer aan te komen en weer opnieuw te beginnen. Leer jezelf dus gezonde gewoonten aan!

Eigenlijk is het heel gek dat je eet, terwijl je weet dat je daar ongelukkig van wordt. Uiteindelijk wordt je gelukkig wanneer je lekker in je vel zit, gezond eet en beweegt en leuke dingen doet. Zorg ervoor dat je dit beseft. Zorg ervoor dat je gewoon gezond eet. Wanneer je hier moeite mee hebt kun je afleiding zoeken en natuurlijk ongezonde dingen gewoon niet in huis halen! Uiteindelijk is afvallen een kwestie van wilskracht. Als je het echt graag wilt, dan zal het je lukken!

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *