Is havermout gezond?

Havermout is heel erg goedkoop, heel gezond en ook nog eens heel makkelijk om te maken. Met name in de winter is het ook een heerlijk warm ontbijt dat gezonde voedingsstoffen levert. Havermout bevat veel koolhydraten en hoewel koolhydraten vaak als boosdoener worden gezien tijdens een dieet is dit onterecht en is havermout juist gezond. In dit artikel lees je overigens waarom koolhydraten helemaal niet ongezond zijn.

De voordelen van havermout:
1. Havermout is glutenvrij, daardoor kunnen ook mensen met gluten intolerantie toch genieten van een heerlijk granenontbijt.

2. Havermout is heel goedkoop. Voor nog geen euro kan je een kilo havermout kopen.

3. Havermout bevat heel veel eiwitten. Maar liefst 11 gram per 100 gram, uitzonderlijk veel voor een graan. Mede hierdoor is het voeding die door bijvoorbeeld krachtsporters wordt gebruikt. Maar havermout is ook een belangrijk basisingrediënt van krachtvoer voor paarden. En dat maakt het ook voor mensen alleen maar gezond. Want hoe meer spieren, hoe meer calorieën je verbruikt, en hoe meer je af zult vallen.

4. Doordat havermout veel vezels bevat, is deze goed voor maag en darmen. Havermout zorgt voor een goede stoelgang.

5. Havermout bestaat uit langzame koolhydraten waardoor de bloedsuikerspiegel geen grote schommelingen vertoond. Dit helpt bij het afvallen omdat je zo langer geen hongergevoel hebt.

6. Havermout is zeer gemakkelijk te combineren. Dat komt doordat havermout in principe weinig smaak heeft. Door fruit toe te voegen heb je al snel een lekkere zoete maar gezonde maaltijd. Havermout kan bovendien rauw worden gegeten maar ook gekookt, maar net hoe jij dit het lekkerst vindt.

7. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die havermout in hun dagelijkse voedingspatroon hadden, minder risico liepen op het ontwikkelen van verschillende soorten kanker. Met name het risico op darmkanker wordt kleiner vanwege de vele vezels.

Voedingswaarde havermout
Havermout bevat per 100 gram 375 kcal, 8 gram vet (waarvan 1,5 gram verzadigd vet), 60 gram koolhydraten (waarvan 1,1 gram suiker), 9 gram vezels en 11 gram eiwitten.

Met havermout zijn er ook heel veel andere dingen te maken. Denk aan gezonde havermoutkoekjes of havermoutpannenkoeken. Gewoon proberen!

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *