Stressvrij door het leven is ook belangrijk voor je figuur

Wie veel stress heeft, heeft veel van het hormoon cortisol. Dit hormoon stimuleert de vetopslag rond de middel. Wetenschappelijk onderzoek heeft al vaak aangetoond dat personen waarbij veel cortisol in het bloed wordt gemeten, ook een grotere taille-omvang hebben. En juist dit vet rondom de organen is een zeer belangrijke maatstaf voor de gezondheid.

Een normale hoeveelheid cortisol is goed voor je. Dit zorgt ervoor dat je alert kunt reageren, ook onder stress. Maar tegenwoordig zijn er simpelweg veel te veel mensen die de hele dag druk bezig zijn, zich continue zorgen maken, en hun eigen lichaam gewoonweg niet goed verzorgen. Wie zijn cortisolniveau wil verlagen doet er goed aan om gezond te leven. Hier 7 tips om je cortisolniveau te verlagen:

1. Slaap voldoende: een slaaptekort is zeer stressvol voor het lichaam.
2. Eet gezond: veel groente en fruit, volkoren granen en weinig geraffineerde voeding. Vitamines B5, C en foliumzuur, omega-3-vetzuren en pure chocolade dragen bij aan een gezonde hoeveelheid cortisol.
3. Beperk cafeïne: de opgewektheid heb je mede te danken aan een stijging van het cortisolniveau.
4. Sport, maar niet te veel: sport is heel goed, maar geeft wel stress voor het lichaam. Train dus niet te vaak zodat je lichaam voldoende tijd heeft om te herstellen. Train ook niet te lang.
5. Beperk alcohol: ook alcohol is funest voor je cortisolniveau.
6. Rook niet: rokers hebben een hogere cortisolwaarde dan niet-rokers. Ook al lijkt een sigaret je ontspannen te maken, het tegendeel is waar.
7. Ontspan: naast door te sporten ook door bijvoorbeeld even helemaal niets te doen, of door een boek te lezen.

Hormonen die juist zorgen voor een vetverbranding rondom de middel zijn: groeihormoon, testosteron en DHEA. Wanneer je stress hebt kun je er dus ook voor zorgen dat deze hormonen in verhouding staan met het cortisolwaarde. Lukt het maar niet om van je buikvet af te komen? Denk dan zeker eens aan de hoeveelheid stress in je leven en je hormoonhuishouding. Het zou zomaar de sleutel tot jouw gewichtsverlies kunnen zijn!

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *