Is het erg om tijdens een dieet af en toe te zondigen?

Wanneer je op dieet bent is het soms moeilijk om niet zo nu en dan eens te zondigen. Een wijntje in het weekend, of een stuk chocolade tijdens de menstruatie. Is dat nu echt funest voor je dieet? Of kan het geen kwaad om zo nu en dan eens te zondigen tijdens je dieet?

Wie wil afvallen moet meer calorieën verbruiken dan hij of zij eet. Eigenlijk maakt het niet uit hoe je deze calorieën binnen krijgt. Eet je een chocoladereep van 200 gram, dan krijg je ongeveer 1100 calorieën binnen. Voor datzelfde aantal calorieën kan je ook ongeveer 7 boterhammen met beleg eten. Waarschijnlijk krijg je na een reep chocolade al snel weer honger en eet je dus een stuk meer dan wanneer je de 7 boterhammen had genomen. Vaak gaat zondigen dus gepaard met het eten van meer calorieën. Vandaar ook dat het niet verstandig is om te vaak te zondigen. Maar dat betekent niet dat zondigen altijd slecht is. Als je er maar voor zorgt dat je niet te veel eet.

Voor veel mensen werkt het juist averechts om jezelf al het lekkers te ontzeggen. Bij sommigen werkt het nu eenmaal zo dat wanneer ze zichzelf alles ontzeggen, er een moment komt dat ze zwichten voor ongezonde voeding en daarbij moeilijk maat kunnen houden en er in 1 keer heel veel calorieën worden gegeten. Wanneer je weet dat je zelf dit probleem hebt, is het beter om zo nu en dan te zondigen. Zo kun je ervoor zorgen dat je over het algemeen gezond eet en niet te veel eet.

Er is wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het goed is om het aantal calorieën dat je dagelijks eet af te wisselen. Door dagelijks een ander aantal calorieën te eten, bijvoorbeeld de ene dag 1400 en de andere dag 1900, went je lichaam niet aan het aantal calorieën. Dit zou het afvallen bevorderen.

Het is dus helemaal niet erg om zo nu en dan eens te zondigen. Dit kan juist goed zijn voor je dieet. Zorg ervoor dat je minder energie eet, dan je lichaam nodig heeft. Je lichaam zal dan automatisch de reserves aanbreken en dan zul je vanzelf afvallen.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *