Is slagroom ongezond?

Slagroom is heerlijk, in de winter bijvoorbeeld met warme chocolademelk, maar natuurlijk ook als basis van vele taarten, gebak en desserts. Maar hoe ongezond is slagroom nu eigenlijk? Kan slagroom tijdens een dieet?

100 gram slagroom bevat 337 calorieën. De calorieën komen voor een groot deel uit vet. 100 gram slagroom bevat 36 gram vet. 20 gram hiervan is verzadigd, en dus ongezond vet. Wat de slagroom vaak nog wat ongezond maakt is dat de zoete smaak niet komt van de slagroom, maar van de toegevoegde suiker. De suiker zorgt ervoor dat het slagroom goed op te kloppen is, en zijn echte zoete smaak krijgt, maar gezonder wordt het er natuurlijk niet op.

Slagroom bevat dus niet heel veel calorieën en kan met mate binnen dieet. Als je echt serieus wilt afvallen is het natuurlijk beter om de slagroom even over te slaan of te beperken tot de snackmomenten. Gelukkig heeft slagroom ook enkele gezondheidsvoordelen. Slagroom bevat veel vet oplosbare vitamines. En omdat slagroom tegelijkertijd veel vet bevat, kunnen deze direct door het lichaam worden opgenomen. Het gaat om vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Andere goede stoffen in slagroom zijn laurinezuur, jodium, selenium en lecithine.

Een nadeel van slagroom is dat het zelden wordt gegeten met iets gezonds. De slagroom wordt gegeten met warme chocolademelk of gebak, waardoor je in 1 keer heel veel calorieën binnen krijgt.

Conclusie:
Slagroom is zeker geen goed idee wanneer je op dieet bent en probeert om gewicht te verliezen. Er zijn genoeg andere gezondere keuzes die minder calorieën bevatten en veel meer voedingsstoffen. Het is dus beter om veel groente en fruit te eten wanneer je op dieet bent. Bewaar de slagroom voor wanneer je je streefgewicht hebt behaald of voor een speciale gelegenheid.

Tip:
Probeer eens heerlijke mousse te maken van slagroom en fruit zoals aardbeien. Zo hoef je geen suiker aan de slagroom toe te voegen omdat het fruit al zoet genoeg is.

Lees ook:



Een gedachte over “Is slagroom ongezond?

  1. Bewaar de slagroom voor als je je streefgewicht hebt gehaald?
    Volgens mij is dat niet verstandig; je kunt beter tijdens het lijnen jezelf aanleren om het met mate te nemen en misschien zoet maken met Stevia(?)
    Als je na het lijnen weer ‘losgaat’ begin je direct aan het jojo-effect, toch!?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *