Alternatieven voor melk

Omdat het nog maar de vraag is of koemelk wel zo gezond is, bespreken wij in dit artikel een aantal alternatieven. Koemelk heeft een aantal minpunten, zoals het gehalte van verzadigde vetten en de hoeveelheid calorieën die in vergelijking met andere producten relatief hoog is. Maar zijn er alternatieven en zijn deze wel gezond?

Amandelmelk
Amandelmelk bevat per 100 ml veel minder calorieën dan koemelk. Daarnaast bevat het 0,9 gram proteïne, 6,6 gram koolhydraten, 0,8 gram vezels en 2,3 gram vet. Het is een goede bron van goede vetten en eiwit. Toch bevat het minder calcium, proteïnen en vitamines dan in andere soorten melk. Het is rijk aan de vitaminen B1, B2, B6 en E en bevat de mineralen calcium, ijzer, fosfor, kalium, magnesium, zink, koper, mangaan, selenium en chroom. Voor veganisten is amandelmelk de ideale vervanger van koemelk, het is 100 procent plantaardig.  Ook voor mensen die allergisch zijn voor sojamelk en geen koemelk willen drinken is deze melk een ideale vervanger. Uiteraard is de melk niet geschikt voor mensen met een notenallergie. De melk bevat geen lactose en geen cholesterol. Door de zoete, nootachtige smaak wordt amandelmelk over het algemeen wel lekker bevonden en is het goed te verweken in bijvoorbeeld milkshakes en gebak. De melk is thuis gemakkelijk zelf te maken in een keukenmachine.

Geitenmelk
Deze melk is vergelijkbaar met koemelk maar heeft een sterkere smaak en geur. De vertering van geitenmelk gaat over het algemeen makkelijker dan de vertering van koemelk en bovendien gaat geitenmelk de symptomen van een lactose intolerantie tegen. Het bevat een stof die zich verbindt aan vitamine B-12 waardoor deze niet kan opgenomen worden in het lichaam. Een gevolg hiervan kan bloedarmoede zijn.

Havermelk
Havermelk is gemaakt van geweekte havervlokken. Door een duidelijke haversmaak past het goed bij een granenontbijt, voor andere toepassingen is het minder lekker. Voordeel van havermelk is het lage cholesterolgehalte en het hoge vezelgehalte waardoor het drinken ervan kan helpen bij stoelgangproblemen. Ook deze melk is geschikt voor veganisten en lactosevrij. In vergelijking met andere soorten melk bevat haver weinig vitamines. Ook havermelk is gemakkelijk thuis te maken.

Kokosmelk
Per 100 ml bevat kokosmelk 2 gram proteïne, 2,81 gram koolhydraten, 13,6 gram vezels en 21,3 gram vet. Wat opvalt is het hoge vetgehalte, dit is dan ook het grootste nadeel. De melk wordt gemaakt door het vruchtvlees van de kokosmelk met water te mixen en uit te knijpen en wordt vooral gebruikt bij de bereiding van voeding en alcoholische dranken. Door het hoge eiwit- en vetgehalte is deze melk meer geschild voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen.

Rijstmelk
Rijstmelk bevat meer koolhydraten dan koemelk en minder cholesterol, calcium en eiwit. Het wordt gemaakt door bruine rijst te koken in een ruime hoeveelheid water. Daarna wordt het gepureerd en gezeefd. Het is veel zoeter dan andere melk en bevat 0,1 gram proteïne, 9,4 koolhydraten, 0,1 gram voedingsvezel en 1 gram vet per 100 ml.

Schapenmelk
Het bevat twee keer meer calcium, fosfor, zink en vitamine B, maar tevens twee keer zoveel vet en meer calorieën dan koemelk. Wel is schapenmelk aanzienlijk duurder dan andere soorten melk.

Sojamelk
Sojamelk is de meest bekende melkvervanger en gemaakt van geweekte sojabonen. Voordeel van deze melk is dat hij qua voedingswaarde redelijk in de buurt komt van koemelk. Het bevat weliswaar weinig calcium en vitamine B maar bevat geen cholesterol en weinig verzadigde vetten. De melk is geschikt voor veganisten en mensen met een lactose intolerantie. In de supermarkt of natuurlijk is bovendien veel sojamelk te verkrijgen met toegevoegde vitaminen en mineralen. Men kan het beste kiezen voor biologische sojamelk, welke niet op basis van genetisch gemanipuleerde sojabonen is gemaakt. Per 100 ml bevat sojamelk 3,8 gram proteïne, 1 gram koolhydraten, 0,4 gram vezels en 2,2 gram vet. Soja heeft van nature echter een bittere smaak waardoor veel mensen de melk niet lekker vinden. Men moet goed opletten bij het kopen van sojamelk omdat het vaak toevoegingen bevat als suiker of zoetstoffen.

Lees ook:



Een gedachte over “Alternatieven voor melk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *