Zijn kersen gezond?

Kersen zijn veel en veel gezonder dan de meeste mensen denken. En dat heeft met name te maken met de grote hoeveelheid vezels die er in zitten. Daarnaast zijn kersen ook nog eens ontzettend lekker. Vanaf juni zijn ze doorgaans weer volop verkrijgbaar. Zowel in de supermarkt als bij de boer zelf. Maar zijn kersen nu echt een gezonde keuze? Wat is er precies zo gezond aan kersen?

Het belangrijkste gezondheidsvoordeel van kersen is toch wel de grote hoeveelheid vezels. Een portie kersen van 150 gram bevat namelijk evenveel vezels als een gewone boterham. En dat helpt bij een fit en goed gevoel en bij een gezonde stoelgang. Over waarom je vezels precies nodig hebt lees je uitgebreid in dit artikel.

Daarnaast bevatten kersen ook als één van de weinige soorten fruit, relatief veel eiwit. Namelijk een halve gram per 100 gram. Dit zorgt, zeker in combinatie met de vezels, voor een vol gevoel waardoor je uiteindelijk minder zult eten. Daardoor passen kersen prima in een dieet en zullen ze helpen bij het verliezen van gewicht.

Kersen bevorderen de nachtrust
Kersen bevatten relatief veel melatonine. Onderzoek heeft eens aangetoond dat mensen die pure kersensap dronken voordat zij naar bed gingen, 17 minuten langer sliepen in vergelijking met mensen die andere soorten vruchtensappen dronken. Oorzaak daarvan is de hoge hoeveelheid melatonine in de kersen. Melatonine wordt door het lichaam zelf aangemaakt. De aanmaak is mede de reden waarom vaak wordt aangeraden om een uur voor het slapen gaan niet meer tv te kijken of met de computer te werken. Zo kan het lichaam namelijk melatonine aanmaken.

Kersen zijn ontstekingsremmend
Kersen hebben een ontstekingsremmende werking. Met name bij jicht, een vorm van artritis, maar ook bij andere ontstekingsziekten kunnen kersen dus een helende rol hebben.

Kersen leveren snelle energie
Het eten van kersen vlak voor een inspanning helpt om de prestaties te verbeteren. Dit komt omdat de energie in kersen snel kan worden gebruikt. Veel sporters gebruiken kersen dan ook vlak voor een wedstrijd of training.

Pijnstillende werking van kersen
Ook zorgen kersen voor een pijnstillende werking. Klachten als hoofdpijn en menstruatiepijn kunnen worden verminderd door het eten van kersen. Sommige onderzoekers beweren zelfs dat het eten van kersen meer effect heeft dan het nemen van paracetamol of aspirine. Het is in ieder geval zeker de moeite waard om een keer te proberen.

Voedingswaarde kersen
100 gram kersen bevat 54 calorieën, 0,5 gram eiwit en vrijwel geen vet. Wel bevatten ze dus tevens 1,5 gram vezels.

100 gram kersen bevatten de volgende vitamine en mineralen:
– 240 milligram kalium
– 10 milligram calcium
– 30 milligram fosfor
– 10 milligram magnesium
– 5 milligram vitamine C
– 4 milligram vitamine B11

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *