Tonijn uit blik, gezond?

Tonijn uit blik is er in veel varianten. Tonijn in water, tonijn in zonnebloemolie, tonijn met groente zijn slechts enkele voorbeelden. Het voordeel van tonijn uit blik is dat deze vaak goedkoper is dan verse tonijn. Het is ideaal voor door de pasta, door de salade of voor de zelfgemaakte pizza. Daarnaast is tonijn super gezond vanwege de hoge hoeveelheid eiwitten. Het is dan ook niet voor niets de meest gegeten vissoort in Nederland! Maar is tonijn uit blik net zo gezond als verse tonijn?

Nadeel van tonijn is dat dit één van de vissen is met weinig omega-3-vetzuren. Dit maakt de vis ideaal voor mensen die weinig vet maar wel veel eiwitten willen binnen krijgen, maar veel minder ideaal voor mensen die vis willen eten, juiste vanwege de grote hoeveelheid gezonde vetten waar vis zo bekend om staat.

Tonijn uit blik is in principe net zo gezond als verse tonijn en heeft ongeveer dezelfde voedingswaarde. Dat betekent dat tonijn uit blik een vetarme bron van eiwitten is met weinig calorieën. Dus ideaal voor sporters en voor iedereen die gezond wil eten! Het zal zeker helpen bij het afvallen en het hebben van een gezond voedingspatroon omdat de eiwitten een lang en vol gevoel geven.

Daarnaast is tonijn met name rijk aan vitamine B12 en aan vitamine D. Ook bevat tonijn de mineralen kalium, calcium, fosfor, magnesium en zink.

Zwangerschap en tonijn (uit blik)
Vaak wordt aangeraden om tijdens de zwangerschap geen roofvissen zoals tonijn te eten. Dat komt doordat deze vis vaak veel schadelijke stoffen zoals kwik/dioxine bevatten. Deze schadelijke stoffen komen zo in het lichaam en zijn schadelijk.

Tonijn uit blik kan worden gegeten tijdens de zwangerschap. Dat komt doordat de tonijn die wordt gebruikt voor tonijn uit blik veel minder kwik bevat dan verse tonijn. Jonge tonijn heeft namelijk veel minder kwik in het lichaam en deze zijn dus nog onschadelijk voor moeder en kind. Wel is het aan te raden om de hoeveelheid tonijn uit blik te beperken tot maximaal twee blikjes per week.

Voedingswaarde
De voedingswaarde van tonijn verschilt natuurlijk door de manier waarom deze wordt bewaard. Tonijn in olie bevat veel meer vet en calorieën dan tonijn in water. Tonijn in water bevat per 100 gram 111 calorieën, 25,5 gram eiwit, 0 gram koolhydraten en 1 gram vet.

Lees ook:



Een gedachte over “Tonijn uit blik, gezond?

  1. Ik ben het er helemaal mee eens dat Tonijn uit blik super gezond is en erg lekker. Het heeft ook heel veel toepassingen zoals genoemd zoals op brood, door pasta, door salade etc. En ik heb nu via The Insiders Tuna with a twist (van John West) mogen testen. Dit is tonijn met een lekkere dressing en verpakt in een handige verpakking. Dus geen blikopener nodig en uitlekken hoeft ook niet. Ideaal en erg lekker in 2 smaken (met franse dressing en ovengedroogde tomaten). Na zelf getest te hebben en feedback te hebben ontvangen van diegenen aan wie ik het heb uitgedeeld c.q. laten proeven is het oordeel alleen maar positief. Dus een welkome aanvulling op het assortiment en hopelijk gaat Nederland meer vis eten. Want gezond en lekker is het zeker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *