Macadamianoten: gezond, of toch niet?

Macadamianoten behoren niet tot de meest gegeten noten in Nederland. Dat heeft mede te maken met de prijs van de noten. Om de noot uit de schil te halen is een druk nodig van meer dan 20 kilo. Dit zorgt ervoor dat de noten een hogere prijs hebben dan andere noten. Van alle noten bevat de macadamianoot de grootste hoeveelheid vet. De noot vindt zijn oorsprong in Australië.

Per 100 gram bevatten de noten 410 mg kalium, 200 mg fosfor, 120 mg magnesium en 64 mg calcium. De noot is verder rijk aan vitamine B1, koper, zink en ijzer. Het is belangrijk om de macadamianoten zo vers mogelijk te kopen, dan bevatten zij de meeste gezonde stoffen, zelf kraken is erg lastig.

De macadamianoot is in vergelijking met andere noten niet de gezondste noot. Zo bevat de noot in vergelijking met andere noten weinig eiwitten en juist veel calorieën en vetten. Het is daarom dan ook verstandig om niet te veel macadamianoten te eten, zeker niet wanneer je probeert om af te vallen.

De macadamianoot bestaat voor bijna 75% uit vet. Wel is een groot deel daarvan, namelijk meer dan 80% onverzadigd, gezond vet. Mensen die te weinig vet in hun dagelijkse voeding hebben, kunnen dus veel baat hebben bij het eten van macadamianoten. Dat geldt overigens voor noten in het algemeen.

Gezondheidsvoordelen
Wel heeft de noot een gunstig effect op de gezondheid. Zo verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Minder cholesterol hecht zich vast aan de wanden van bloedvaten. Daardoor verkleint de kans op aderverkalking en het hebben van een hoge bloeddruk.

Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat macadamianoten zeer goed zijn voor de hersenen. De kans op depressies vermindert, net zoals angstaanvallen en nervositeit. Dit komt door de goede mineralen die in de noot zitten. Vooral magnesium en mangaan hebben een positief effect op de stemming en de gezondheid van de hersenen.

Hoe eet je macadamianoten?
De noten kunnen zo als tussendoortje worden gegeten. Ook kunnen ze worden verwerkt in koek of brood.

Voedingswaarde
Vergeleken met andere noten is de macadamianoot zeer rijk aan calorieën en vet en weinig eiwitrijk. 100 gram macadamianoten bevat de volgende voedingswaarde:

733 calorieën
9 gram eiwit
6,5 gram koolhydraten
74,5 gram vet, waarvan 14,5 gram verzadigd vet
6,5 gram vezels

Lees ook:



Een gedachte over “Macadamianoten: gezond, of toch niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *