Is kibbeling gezond?

Kibbeling is een veel gegeten snack. Je kunt het bij vrijwel elke viskraam op de markt kopen en ook kun je ze thuis zelf bakken. Kibbeling wordt gemaakt van kabeljauw. Maar door de hoge prijs van kabeljauw worden soms andere vissoorten toegevoegd zoals pollak, heek, wijting en koolvis. Maar is gebakken kibbeling gezond?

Eigenlijk kun je het antwoord natuurlijk wel raden. ‘Gebakken’ kibbeling is een gefrituurde snack. En wat uit de frituurpan komt is helaas niet echt gezond. Kibbeling is niets anders dan een stuk vis dat in beslag is gedompeld en daarna is bereid in de frituurpan.

Naast dat het bereid is in de frituurpan, wordt kibbeling vaak gegeten met saus zoals knoflooksaus. Hier zitten natuurlijk behoorlijk veel calorieën in.

Voedingswaarde
Toch is de voedingswaarde van gebakken kibbeling nog lang zo slecht niet. 100 gram bevat ongeveer 220 calorieën. Daarnaast bevat 100 gram kibbeling 24,5 gram eiwit en 13,8 gram vet. Kibbeling bevat ongeveer 13 gram koolhydraten en 1 gram vezel.

Het aantal onverzadigde vetten is in verhouding met de gezonde onverzadigde vetten relatief laag. Gebakken kibbeling bevat per 100 gram, 1,7 gram verzadigd vet en 11,1 gram gezonde onverzadigde vetten.

Door de hoge hoeveelheid eiwitten is kibbeling nog een redelijk gezond tussendoortje. Mits je er natuurlijk niet te veel van eet en de kibbeling zonder saus eet.

Nadeel is dat kibbeling geen vezels bevat. Daardoor heb je dus niet snel een verzadigd gevoel en bovendien weer snel honger.

Lees ook:



4 gedachten over “Is kibbeling gezond?

  1. Geen koolhydraten in gebakken kibbeling? Ik zou zeggen zo’n 10-15 gram per 100 gram, vanwege het beslag. Dit is het ongezondst van het hele tussendoortje, aangezien de vis op zichzelf genomen juist heel gezond is. Na het meerdere keren te hebben gegeten heb ik dit uitgerekend, aangezien ik diabetes type 1 heb.
    Misschien even aanpassen? ; )

    1. Koolhydraten zijn niet ongezond en vetten ook niet want die heeft je lichaam nodig. Als t maar de onverzadigd vetzure vooral zijn
      Je moet op de suiker letten dat dat niet teveel is. In kibbeling zal dat wel meevallen denk ik.

    2. Wellicht het artikel beter lezen voordat je erop reageert? Er wordt gesproken over weinig vezels, niet weinig koolhydraten…er wordt ook gewoon vermeld dat er 13 gr koolhydraten inzit. Misschien even je eigen artikel even aanpassen? 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *