Bataat is helemaal niet zo gezond als we zouden moeten geloven!

Bataat, ook wel zoete aardappel genoemd, is een nog weinig gebruikt product in de Nederlandse keuken. Veel mensen geloven dat de zoete aardappel een stuk gezonder is dan een normale aardappel. Maar is dit eigenlijk wel zo? In dit artikel vind je een vergelijking tussen de zoete aardappel en de gewone aardappel. Oordeel zelf, welke van de twee is gezonder?

Calorieën
Een gewone aardappel bevat per 100 gram ongeveer 78 calorieën. De zoete aardappel bevat ongeveer 30 calorieën meer per 100 gram. Bataat bevat per 100 gram 97 calorieën.

Vet
Zowel de zoete aardappel, als de gewone aardappel, bevatten van nature zichzelf weinig vet. Bataat bevat meer vet dan een gewone aardappel, ongeveer 0,6 gram per 100 gram. Gewone aardappelen bevatten slechts 0,1 gram vet per 100 gram.

Eiwit
De zoete aardappel bevat ongeveer 1,5 gram eiwit per 100 gram. Gewone aardappelen bevatten ongeveer 2 gram eiwit per 100 gram.

Koolhydraten en vezels
Op het gebied van vezels zijn er ook geen significante verschillen. De hoeveelheid vezels en koolhydraten in de zoete aardappel en de gewone aardappel is ongeveer gelijk.

Smaak
Met zoete aardappelen kun je eigenlijk alles wat je ook met gewone aardappelen kunt. Bakken, frituren, de bereidingswijze is grofweg gelijk. Maar over smaak valt niet te twisten. De zoete aardappel heeft beslist een andere smaak dan een gewone aardappel. Je vindt het lekker, of juist helemaal niet lekker. Het is gewoon een kwestie van proberen!

Wat is nu gezonder?
Op het eerste oog lijkt er niet veel verschil te zitten in de gewone aardappel en de zoete aardappel. Toch wordt de zoete aardappel vaak als powerfood en gezonde vervanging neergezet. Maar is dit wel helemaal juist? Niet wanneer we kijken naar de hoeveelheid calorieën, vet en eiwitten. De gewone aardappel bevat minder calorieën, minder vet en meer eiwitten.

Vitamines en mineralen
Het enige voordeel dat de zoete aardappel heeft is dat deze iets meer vitamines en mineralen bevat. Zo bevat 100 gram zoete aardappel bijna vier keer de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A. Daarnaast is bataat rijk aan vitamine C, vitamine B3, vitamine B5 en vitamine B6. Ook de mineralen mangaan, kopen en kalium zitten in bataat. Daarnaast bevat bataat tryptofaan. Een stof die heel belangrijk is voor je gemoedstoestand!

Glycemische index
Daarnaast kan ook worden gezegd dat bataat gezonder is doordat deze minder effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Bataat doet de bloedsuikerspiegel minder sterk stijgen dan de gewone aardappel. Dat is natuurlijk goed nieuws voor mensen die willen afvallen en voor diabetici. Helaas is de glycemische index van bataat nog steeds hoog, namelijk 50. De witte aardappel heeft een glycemische index van 80.

Lees ook:



5 gedachten over “Bataat is helemaal niet zo gezond als we zouden moeten geloven!

  1. Die paar calorieeën ga je echt niet van aankomen.. LOL
    En ik heb liever vitamine en mineralen daardoor want this ni de buitenkant van men lichaam da er goe moe uit zien maar de binnekant he! Anders gaat et snel gedaan zijn op deze wereld .. en wa hebde dan nog aan u lichaam? Nee serieus als ge geen gezondheidsproblemen hebt eet dan gewoon diervriendelijk en waar je zin in hebt. Je lichaam zal het je wel zeggen ? Geniet van het leven mensen this echt kort
    Veel liefde van een 18 jarige ?

  2. Ik wil graag het verschil ten aanzien van anti-nutrienten in aardappel en zoete aardappel
    [bataat] van u .En als je dat niet weet moet je je onthouden van commentaar op het gebied
    van voeding.

  3. waarom geen verstand van voeding? Ze hebben wel gelijk.
    Dat kun je vinden in iedere willekeurige voedingswaardetabel.
    Beetje domme reactie dus.

    1. De titel doet vermoeden dat een gewone aardappel gezonder is maar de tekst dekt die lading niet. Waarschijnlijk op internet gezet door iemand die een belang bij de Hollandse piepers heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *