Rode bietjes zijn gezond!

Rode bieten hebben een expliciete smaak. Daardoor worden ze door een deel van de mensen weggezet als ‘vies’. De groente kan zowel rauw als gekookt en zowel koud als warm worden gegeten. Voor de liefhebbers van rode bieten is er goed nieuws, ze zijn namelijk ontzettend gezond. Voor diegenen die rode bieten niet zo lekker vinden, zijn de gezondheidsvoordelen de moeite waard om de groente toch nog een kans te geven. Bijvoorbeeld in combinatie met andere smaken.

Gezondheidsvoordelen rode bieten
1. Rode bieten bevatten veel vezels en eiwitten. Daardoor heb je snel een verzadigd gevoel. Daartegenover bevatten ze weinig calorieën. Tijdens een dieet kan het dus helemaal geen kwaad om rode bietjes aan het menu toe te voegen.

2. Rode bieten zijn rijk aan vitaminen en mineralen. Zo bevatten ze 5 milligram vitamine C per 100 gram, voor een sterk immuunsysteem. Een rode biet bevat verder al 10% van de aanbevolen hoeveelheid ijzer. Andere stoffen die je vindt in de rode biet zijn kalium, calcium, fosfor en magnesium. Al deze stoffen hebben een positieve werking op de gezondheid van de mens.

3. Ze hebben ook nog eens een positief effect op het uithoudingsvermogen. Dat is ook de reden dat rode bietensap steeds meer wordt gedronken door sporters. Dit effect is waarschijnlijk te wijden aan de stof nitraat. Deze stof verwijt de bloedvaten en zorgt zo voor een betere zuurstoftoevoer naar de spieren. Zodoende kunnen deze spieren een betere inspanning leveren en sneller groeien.

4. Bovengenoemde zorgt natuurlijk ook voor gezond bloed en een goede gezondheid van het hart. Ook bij een hoge bloeddruk hebben rode bieten een positief effect. Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van een halve liter rode bietensap de hoge bloeddruk verlaagt. Dit effect bleef bovendien 24 uur lang aan.

5. De antioxidanten in rode bietjes beschermen ons tegen veel ziekten en kwalen. Lees daarover hier meer.

6. Aan de stof betanine wordt een kankerremmende werking toegeschreven. Onderzoek op tumoren toont aan dat het injecteren van de tumor met betanine de tumorgroei remt. Of het binnen krijgen van betanine via de voeding hetzelfde effect heeft moet nog worden onderzocht.

Naast alle gezondheidsvoordelen zijn rode bieten ook mooi voor de garnering van gerechten. De mooie dieprode kleur maakt een gerecht al snel af en geeft het een mooie uitstraling.

Voedingswaarde rode biet
Rauwe rode bieten bevatten per 100 gram 43 calorieën. Verder bevatten ze 2 gram eiwit, 7 gram koolhydraten en 0,2 gram vet. Ze bevatten 2,9 gram vezels en bestaan voor het grootste gedeelte, voor 86,9%, uit water.

Tip
Rode bietensap is vrij bekend maar rode bietjes zijn ook ideaal als vegetarische carpaccio! Door de bietjes zeer dun te snijden kan je een mooie carpaccio maken. Een leuk gerecht voor mensen met een vegetarisch eetpatroon.

Lees ook:



2 gedachten over “Rode bietjes zijn gezond!

    1. Er bestaan dierlijke eiwitten en plantaardige. Heel veel groenten bevatten inderdaad eiwitten. Lang niet dezelfde hoeveelheden als in vlees en melkproducten maar toch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *