Voorkom eetbuien

De nachtmerrie van elke vrouw, de valkuil van elk dieet. Iedereen heeft weleens last van eetbuien. In een korte periode werkt men een groot aantal calorieën naar binnen door het eten van meestal ongezonde voeding. Vervolgens krijgen de meesten last van een schuldgevoel waardoor men in het ergste geval in een negatieve spiraal van eetbuien en neerslachtigheid terecht komt. Lees hier hoe u eetbuien kunt voorkomen.

Oorzaak
Er zijn wetenschappers die zeggen dat eetbuien een gevolg zijn van de geestelijke toestand van een persoon. Anderen beweren dat het te maken heeft met de bloedsuikerspiegel van het lichaam. Weer anderen noemen het een soort van verslaving. Een duidelijke oorzaak is er niet. Gelukkig maakt het voor de oplossing niet uit wat de oorzaak is van eetbuien. De oplossing zit hem in het voorkomen van eetbuien.

Tips om eetbuien te voorkomen
Eetbuien kunnen worden voorkomen door regelmatig te eten. Dat betekend elke 2 a 3 uur gedurende de dag iets moet eten. Dit zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel gelijk blijft gedurende de dag en het lichaam zo geen behoefte heeft aan suikers en eetbuien. Ook bij een dieet kan 6 keer per dag worden gegeten, het hoeven namelijk geen grote maaltijden te zijn. Voordeel hiervan is ook dat de stofwisseling op gang blijft.

Vaak is het zo dat als men 1 hapje neemt, ook de rest van de verpakking uiteindelijk leeg in de afvalbak beland. Een oplossing is toch om niet direct radicaal te stoppen met alle snacks maar bijvoorbeeld alleen met andere persoon in de omgeving snoept. Met anderen erbij is het veel makkelijker om te matigen en zal niet snel de hele rol koekjes uiteindelijk in uw maag belanden. Als men alleen is kan men misschien beter helemaal niet snoepen om gedachtes als ‘het is nu toch al verpest’ te voorkomen. Zonder voedsel in de buurt is de eetbui makkelijker te beheersen. Een tocht naar de supermarkt is immers groter dan een tocht naar uw eigen voorraadkast.

Zorg voor voldoende afleiding. Verveling is een grote oorzaak van overgewicht. Als men niets te doen heeft is het maar al te makkelijk om naar de keuken te lopen en te eten. Ga een spelletje spelen, een boek lezen of nog beter, ga sporten!

Als u de eetbui toch niet kan voorkomen, geniet dan van wat u eet, eet langzaam en bewust. Bij een eetbui waardeert men het eten niet echt maar propt men het lichaam zo snel mogelijk vol met de meest ongezonde snacks. Het is beter om in elk geval van die lekkere dingen te genieten en dus langzaam te eten en langzaam te kauwen. Neem bijvoorbeeld tussen elke hap een slok water of kauw minstens 5 keer voor het doorslikken. Dit heeft ook nog als bijkomend voordeel dat er veel sneller sprake zal zijn van een vol gevoel en dus ook minder zult eten.

Eet pas wanneer u eerst 60 minuten iets anders heeft gedaan. Meestal is na die 60 minuten de zin in zoveel eten al weg of is men tot het besef gekomen dat men zich veel liever aan je dieet houdt!

Wanneer heeft u last van eetbuien? Eet u om het eten of uit verveling? Of krijgt u juist een eetbui als de menstruatie op komst is? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat u niet alleen bent en lekker veel afspraken maakt met vrienden. Situaties waarin vaak een eetbui voorkomt kunnen met een beetje oefening worden vermeden.

Houd een eetdagboek bij. Schrijf hierin op wat u heeft gegeten. Het is een goede motivatie om het dieet te volgen en niet te vervallen in een eetbui. Het bijhouden heeft uiteraard geen nu als het eetdagboek niet precies wordt bijgehouden of er dingen worden verzwegen. Het kan een extra stimulans zijn als iemand het eetdagboek leest. Het gevoel van schaamte zal ervoor zorgen dat er niets ongezonds in komt te staan. Vraag uw vriend of man om zo nu en dan eens een kijkje te nemen!

Drink voldoende water! Hersenen kennen het verschil tussen honger en dorst niet. Bovendien zorgt water voor een vol gevoel waardoor de behoefte aan iets lekkers afneemt.

Zoek geen excuses om te eten. Er is elke week wel iemand jarig of iets te vieren. Dit is geen excuus om zoveel mogelijk te eten.

Voelt u een eetbui opkomen? Ga kauwgom eten of eet lekker wortels.

Genoeg tips dus om een eetbui te voorkomen. Het is belangrijk dat u uw doel voor ogen houdt! Wilt u afvallen? Ga daar dan helemaal voor, zorg ervoor dat u het ergens voor doet. Een klein cadeautje voor uzelf bij elke mijlpaal of een leuk kledingstuk in een maatje kleiner kan ontzettend helpen. Dit zijn goede stimulansen die motiveren om af te vallen. Met voldoende motivatie kan een eetbui ook worden bedwongen.

Als uiterste redmiddel kan men op het pak koekjes of de pot pindakaas een post-it plakken met de vraag: ‘Zeker weten?’ Of desnoods ‘dikzak’. Dit voorkomt het onbedachtzaam weg eten van vele hoeveelheden!

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *