Glutenvrije voeding

Steeds meer mensen volgen een glutenvrij dieet. Eerder al schreven we een artikel over een onderzoek dat een link tussen een lagere vetopslag en een glutenvrij dieet had gevonden. Het kan natuurlijk geen kwaad om eens een maand lang glutenvrij te eten. Zo kun je zelf beslissen of je je beter voelt! Daarom vindt u hier een lijst met glutenvrije voeding!

Graan en graanproducten
Maïs, boekweit, quinoa, amaranth, rijst, gierst.

Noten en zaden
Alle noten, lijnzaad, sesamzaad, maanzaad, chiazaad, zonnebloempitten. De noten zijn vaak ook in meelvorm verkrijgbaar. Dit is een ideale vervanger van tarwemeel. Zo is amandelmeel bijvoorbeeld een zeer goed alternatief. Notenpasta’s zijn een goed alternatief voor op brood!

Groente en fruit
Alle soorten groente en fruit zijn glutenvrij. Net als peulvruchten, sojabonen en aardappels.

Zuivel
Alle soorten zuivel zijn van nature glutenvrij. Je kunt dus gewoon genieten van melk, yoghurt, eieren en kaas.

Glutenvrij assortiment
Vrijwel elke supermarkt heeft een schap met glutenvrije producten. Brood, koekjes, gebak, pasta, vrijwel alles is tegenwoordig glutenvrij verkrijgbaar. Vaak wel wat duurder, maar ideaal voor personen die hun brood bijvoorbeeld niet kunnen missen.

Niet glutenvrij:
Tarwe, rogge, gerst, haver, tarwemeel, griesmeel, tarwebloem, couscous, bulgur, seitan, graankiemen, graankorrels, graanvlokken, roggemeel, roggebloem, havermout, havervlokken, havermeel, gort, gerstsmoutbloem, parelgort, grutten, spelt, kamut, triticale en mout zijn in elk geval niet glutenvrij!

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *