Wat maakt pistachenoten gezond?

Pistachenoten zijn vaak nog in de dop te koop. Ze groeien aan de pistache, een boom die zijn oorsprong vindt in Azië. Tegenwoordig is deze echter ook in Europa op verschillende plaatsen te vinden. De noten zijn vooral bekend van hun verwerking in andere gerechten zoals ijs en baklava maar zijn ook heel goed als tussendoortje te eten. Gelukkig is de noot, naast lekker, ook erg gezond!

Voedingswaarde:
Pistachenoten bevatten per 100 gram 533 calorieën. Ze bestaan voor 55,5% uit vet. Slechts 7,5% daarvan is verzadigd vet. Daarnaast bevat 100 gram pistachenoten 6 gram vezels, 17,5 gram eiwit en 8,4 gram koolhydraten.

Daarnaast is de noot rijk aan fosfor, magnesium, kalium, ijzer, zink en calcium. Ook zijn pistachenoten een bron van vitamine B1, vitamine E en vitamine B6. Ze zijn zeer rijk aan antioxidanten. Personen die regelmatig pistachenoten eten hebben meer antioxidanten in het bloed. Deze stoffen zijn onmisbaar om ervoor te zorgen dat je gezond blijft.

Pistachenoot past perfect in een dieet
Hoewel de noot voor meer dan de helft uit vet bestaat heeft onderzoek van het United States Department of Agriculture uitgewezen dat niet al het vet uit de noot door ons lichaam wordt opgenomen. Dat is dus goed nieuws voor wanneer je wilt afvallen.

Een ander voordeel van pistachenoten is dat je ze zelf nog moet pellen. Dit zorgt ervoor dat je er automatisch minder van eet in vergelijking met andere nootsoorten. Niet alleen omdat het langer duurt vanwege het pellen, ook omdat je de overgebleven doppen kan zien terwijl je eet. Zo ben je bewuster van hoeveel je hebt gegeten en stop je eerder met eten. Ook is het aantal calorieën per 100 gram, het minste aantal calorieën van alle nootsoorten. De pistachenoot wordt dan ook wel de skinny nut genoemd. Een portie van 30 gram bevat 160 calorieën. Wie op dieet is wel wil profiteren van de gezonde effecten van noten kan dus prima voor pistachenoten kiezen.

Gezondheidsvoordelen
De noten hebben een positief effect op het cholesterolniveau. Het slechte LDL cholesterol verlaagt en het goede HDL cholesterol verhoogt. Ook bij een hoge bloeddruk is het raadzaam om pistachenoten te eten. Onderzoek heeft aangetoond dat personen met een hoge bloeddruk die pistachenoten eten, een lagere bloeddruk krijgen, zonder andere aanpassingen van het dieet.

Ook gaat het eten van pistachenoten (en andere noten) aderverkalking tegen. Gevolg is dat er personen die dagelijks noten eten, minder risico lopen op hart- en vaatziekten. Dit komt doordat noten het aantal triglyceriden in het bloed verlagen. Triglyceriden zijn een vorm van vetopslag in je bloed. Een te hoog aantal triglyceriden leidt tot hart- en vaatziekten. Het eten van 45 pistachenoten per dag is al voldoende om dit effect te bereiken.

De antioxidanten in de pistachenoten hebben een beschermende werking op de gezondheid van de mens. Zo versterkt het immuunsysteem bijvoorbeeld en vitamine E beschermt de huid.

Pistachenoten bevatten daarnaast ook de stof serotonine. Deze stof vermindert de eetlust en zorgt voor een geluksgevoel. Ook op de darmflora hebben pistachenoten een gunstig effect.

Impotentie
Uit een ander onderzoek is gebleken dat pistachenoten helpen bij milde vormen van impotentie bij mannen. Dat komt omdat de noten rijk zijn aan het aminozuur L-arginine. Daardoor is het makkelijker voor bloedcellen om zicht te verwijden. Verder hebben de noten ook een gezond effect op het bloed wat het krijgen van een erectie vergemakkelijkt.

Lees ook:



2 gedachten over “Wat maakt pistachenoten gezond?

  1. Heb pistachenoten nu definitief aan mijn voedingspakket toegevoegd. Belangrijk voor mij is op het juiste gewicht te blijven na een langdurig dieet en veranderde leefwijze.

  2. Het leukste aan pistachenoten is nog dat je er wat moeite voor moet doen, door ze uit de dop te halen.
    Ze zijn inderdaad erg gezond en voedzaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *