Avocado, een gezonde vrucht

De avocado is een vrucht die in Nederland nog vrij weinig wordt gegeten. Wellicht komt dat doordat het, relatief gezien, een dure vrucht is, ander fruit als appels of bananen is veel goedkoper te verkrijgen. Veel mensen weten niet eens hoe een avocado er uit ziet, laat staan dat ze weten op welke manier het gemakkelijk in voeding te verwerken is. Dat is jammer, want het is een erg gezonde vrucht die zeker past binnen een gezonde levenstijl en ook binnen een dieet.

Voedingsstoffen en gezondheidsvoordelen
Vaak wordt de avocado gemeden vanwege zijn hoge vetgehalte. Dit zijn echter onverzadigde vetzuren welke het cholesterol helpen dalen en welke de gezondheid alleen maar bevorderen. De avocado zit boordevol antioxidanten, luteïne, betacaroteen en vitamine E. Avocado’s helpen het lichaam bovendien bij de opname van andere voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen. Het mineraal kalium zorgt voor een lagere bloeddruk.

De avocado voorkomt bloedsuikerschommelingen waardoor overgewicht wordt tegengegaan. Het insulinelevel blijft gelijk waardoor er minder snel opnieuw een hongergevoel optreedt. Het is de meest eiwitrijke fruitsoort waardoor de vrucht heel erg goed kan bijdragen aan het verliezen van gewicht.

Een andere reden dat de avocado vaak wordt gemeden is de hoge hoeveelheid calorieën. Per 100 gram bevat de avocado 188 calorieën, 18,1 gram vet, 2,6 gram eiwit en 6,4 gram vezels.

Waar verkrijgbaar?
De avocado is, in tegenstelling tot wat men denkt, gemakkelijk te verkrijgen. Bij de grotere supermarkten, en ook bij bijvoorbeeld de Lidl, ligt de vrucht in de schappen. Ook op de markt en bij de buitenlandse winkels is de avocado vrijwel altijd te vinden.

Wat kan ik ermee doen
Veel mensen weten niet goed hoe ze het beste een avocado kunnen verwerken in voeding. De vrucht kan worden gegeten op brood in de vorm van guacamole, in plaats van mayonaise bij vleesgerechten of gemakkelijk door elke salade. Guacamole is erg simpel te maken door de avocado uit te lepelen, te prakken, en vervolgens wat zout, peper, een ui en een tomaat toe te voegen. Dit alles met elkaar mengen en een heerlijke variatie voor op brood ontstaat. Op internet zijn veel recepten te vinden.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *