Voorkom spierpijn met deze tips!

Spierpijn kan je nooit geheel voorkomen. Wel kan je de hoeveelheid spierpijn zoveel mogelijk beperken. Lees deze tips om spierpijn bij het sporten zoveel mogelijk te voorkomen.

Warming-up
Veel mensen slaan een goede warming-up over. Toch is dit een belangrijk middel om spierpijn te voorkomen. Door de warming-up laat het lichaam aan de hersenen weten dat er een periode van inspanning aan komt. Je hart gaat sneller kloppen en meer zuurstof kan worden getransporteerd door het bloed. Ook meer afvalstoffen kunnen zo worden afgevoerd waardoor je minder spierpijn hebt.

Cooling-down
Ook de cooling-down is belangrijk wanneer je spierpijn wilt voorkomen.

Rekken en strekken
Spierpijn voorkom je deels door zowel na de warming-up als tijdens de cooling-down je spieren te rekken.

Rust
Geef je spieren voldoende rust tussen de trainingen door. Onderzoek heeft uitgewezen dat een lichte mate van inspanning het beste is om spierpijn te voorkomen en zo snel mogelijk weer te laten afzwakken. Ga de dag van een zware training dus niet alle inspanning vermijden, maar maak een fijne wandelen! Beweging stimuleert de bloedsomloop waardoor de afvalstoffen die de spierpijn veroorzaken sneller kunnen worden afgevoerd!

Sauna
Na het sporten heeft een bezoek aan de sauna een positief effect op het herstel van spierscheurtjes. Breng daarom na een intensieve krachttraining dus eens een bezoekje aan de sauna. Dit hoeft niet lang te zijn, 10 minuten is al voldoende!

Drink voldoende
Voldoende drinken helpt het lichaam of afvalstoffen te kunnen afvoeren. Drink dus voldoende water! Ook een massage van de spieren zorgt voor een betere bloedsomloop en kan bijdragen aan het verminderen van spierpijn.

Niet te fanatiek
Wanneer je te veel spierpijn hebt, ben je misschien net even te hard van stapel gelopen. Misschien is het dan verstandig om de volgende training toch iets rustiger aan te doen. Je kunt spierkracht beter langzaam opbouwen.

Lees ook:



Een gedachte over “Voorkom spierpijn met deze tips!

  1. Goed artikel, maar ik mis de producten die je kan gebruiken bij de warming-up zoals vloeibare tijgerbalsem of massage oliën.

    Deze producten zorgen voor een goede doorbloeding waardoor de kans op blessures aanzienlijk vermindert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *