Het effect van koffie op sporten en afvallen

Koffie heeft vele voor- en nadelen. Er zijn veel tegenstrijdige onderzoeken gepubliceerd. De conclusie luidt ofwel dat koffie gezond is, ofwel dat koffie ongezond is. Dit is grotendeels afhankelijk van wat er wordt onderzocht. De algemene tendens blijft wel dat koffie met mate juist gezond is. Maar wat is het effect van koffie op sport. Verbeteren de sportprestaties? Herstellen de spieren sneller? Niet voor niks stond cafeïne tot 2004 op de dopingslijst bij de Olympische Spelen.

Koffie op zichzelf heeft natuurlijk weinig effect op de sportprestaties. Het is de cafeïne in koffie die vele effecten met zich brengt.

Cafeïne en het uithoudingsvermogen
Cafeïne, en daarmee koffie, heeft een positief effect op het uithoudingsvermogen. Dit is in verschillende onderzoeken onder sporters naar voren gekomen. Een hoger uithoudingsvermogen betekent snellere en betere resultaten tijdens het sporten.

Cafeïne verbetert de sportprestaties
Cafeïne heeft nog andere belangrijke effecten die bijdragen aan betere sportprestaties. Zo stimuleert het de ademhaling, koffiedrinkers hebben meer lucht in hun longen. Dit zorgt ervoor dat de capaciteit van de longen beter benut wordt.

Cafeïne verhoogt de bloedspiegel en doet de spierspanning toenemen. Dit kan een positief effect hebben op de sportprestaties. Datzelfde geldt voor de verhoogde alertheid en een verhoogd niveau van stress.

Afvallen / droger worden
Een ander effect van cafeïne is dat het het vrijkomen van energie uit lichaamsvet bevordert.

Cafeïne en de vochtbalans
Een veel gehoord argument voor het niet drinken van koffie is dat het een vochtafdrijvend effect zou hebben. Inmiddels is echter al middels verscheidene onderzoeken vast komen te staan dat dit niet het geval is. Het vocht verlaat sneller het lichaam, maar het lichaam verliest beslist niet meer vocht.

Cafeïne en spierpijn
Koffie heeft een gunstig effect op spierpijn. Vooral het drinken van koffie voor de training verminderd de spierpijn. In een studie werd de hoeveelheid spierpijn bij personen gemeten, door het drinken van koffie daalde dit met bijna 50%. Mocht je pijnstilling nemen tegen de spierpijn, dit zorgt voor een reductie van de spierpijn van 30%. Het drinken van koffie is dus een beter alternatief.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *