Zijn nectarines gezond?

Nectarines bestaan pas sinds ongeveer 2000 jaar. Het is een mutatie van de perzik. Deze mutatie is niet door mensen bewerkstelligd maar op een natuurlijke manier ontstaan. Veel mensen denken dat de nectarine een kruising is van een perzik en een pruim, dit klopt dus niet. Nectarines en perziken hebben logischerwijs veel overeenkomsten. Zo lijken de smaken erg op elkaar en hebben ze dezelfde grootte. De twee vruchten zijn van elkaar te onderscheiden aan de hand van de schil. De nectarine heeft een gladde schil terwijl perziken een soort vacht hebben. De kleur is wel weer hetzelfde: beide vruchten zijn rood/geel gekleurd.

Wat is de voedingswaarde van nectarines?
Nectarines bevatten per 100 gram ongeveer 30 calorieën. Het is een zeer vochtrijke vrucht, ze bestaan voor bijna 90% uit water. Verder bevatten ze geen vet, 1 gram eiwit en 1,3 gram vezels per 100 gram.

1 nectarine heeft een diameter van ongeveer 6,5 centimeter en bevat ongeveer 60 calorieën. Deze weegt dus ongeveer 200 gram.

Nectarine bevat veel antioxidanten. De rode kleur Verder is de nectarine rijk aan kalium, ijzer, zink, koper en fosfor. Verder bevatten ze veel vitamines zoals vitamine B1, B3, B5, B6 en vitamine C. Andere goede stoffen in de vrucht zijn luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen zorgen voor een goede werking van de ogen en kunnen staar voorkomen.

Nadeel van nectarines
Nectarines zijn gevoelig voor rotting. De nectarines moeten voorzichtig vervoerd worden. Indien ze veel worden gestoten ontstaan gelijk bruine plekken die zich over de vrucht verspreiden waardoor je deze niet meer kunt eten. Niet biologische nectarines bevatten veel bestrijdingsmiddelen. Dit kun je deels vermijden door ze heel goed te wassen of biologische nectarines te kopen.

Hoe weet je of een nectarine rijp is?
Nectarines die je in de winkel koopt zijn meestal binnen 2 tot 3 dagen het lekkerst om te eten. Je herkent dit ook aan de zoete geur. Verder zijn ze wat zachter. Wanneer je ze koopt zijn ze meestal hard en niet zo zoet. Ze blijven ook ongeveer 2 tot 3 dagen goed. Daarna neemt de smaak snel af en ontstaan er bruine vieze plekken.

Het is verstandig om ook de schil te eten (na goed wassen), hier zitten namelijk de meeste voedingsstoffen in. Als de nectarine goed rijp is, is het mogelijk om de schil er gemakkelijk af te halen zonder een mesje te gebruiken.

Ook de pit kun je eten!
Veel mensen gooien na het eten van een nectarine de pit weg. Toch zit in de pit nog een vrucht die eetbaar is. Deze vrucht bevat echter wel blauwzuur, in grote hoeveelheden is dat giftig.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *