Zijn champignons gezond?

Champignons worden vaak vergeten in het rijtje van gezonde voeding. Onterecht, ze zijn namelijk super gezond! Champignons behoren tot de groep paddenstoelen, in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn paddenstoelen niet een soort groente maar een schimmel. Er bestaan vele verschillende soorten paddenstoelen waarvan de champignon verreweg het meest bekend is. Sommige paddenstoelen zijn overigens giftig en het eten ervan kan zelfs dodelijke gevolgen hebben.

Er zijn overigens veel verschillende soorten champignons. Ze worden onderverdeeld in 3 categorieën. Zo heb je grove, traagknoppende hybriderassen. Middelgrove, snelknoppende tussenhybriderassen en fijne, snelknoppende hybriderassen. Onderling kunnen champignons veel verschillen van bijvoorbeeld kleur, grootte, vorm, smaak, geur en gladheid. Ook qua houdbaarheid bestaan er veel verschillen.

Voedingswaarde
Champignons bestaan voor tot wel 95% uit vocht. Per 100 gram bevat de champignon dan ook slechts 16 calorieën. Daarnaast bevatten champignons per 100 gram geen vet, slechts 0,3 gram koolhydraten, 2,7 gram eiwitten en 2,5 gram vezels. In vergelijking met het aantal calorieën is champignon één van de beste producten wanneer we kijken naar de hoeveelheid eiwitten en vezels. Daardoor heb je na het eten van champignons langer een verzadigd gevoel!

In champignons zit veel ijzer en selenium, 2 mineralen die weinig voorkomen in andere soorten groente. Ook bevatten champignons veel vitamine B en extreem veel antioxidanten.

Champignons en diëten
Verschillende onderzoeken die zijn gedaan naar het effect van champignons op het gewicht. Deze onderzoeken lieten een positief effect zien. Zo vielen mensen die hun vlees vervingen door champignons 5 kilo in 5 weken af. Australische onderzoekers hebben geconcludeerd dat het meerdere malen per week verwerken van champignons in de avondmaaltijd kan leiden tot een gewichtsverlies van 12 kilo in een jaar. Dit effect wordt toegeschreven aan de vele vezels en eiwitten waardoor je over het algemeen minder calorieën binnen krijgt omdat je sneller een vol gevoel hebt!

Bereiding
Champignons kunnen zowel rauw als bereid gegeten. Toch wordt het vaak ontraden om champignons rauw te eten. Champignons bevatten namelijk de stof agaritine dat uitermate giftig is voor de mens en mogelijk ook een kankerverwekkende werking heeft. Agaritine verdwijnt door de champignon te verhitten, bevriezen of te bewaren in een waterige oplossing.

Ook is het goed om de champignon goed schoon te borstelen voor deze te eten. Vaak zit er in de verpakking aarde. Het is natuurlijk niet erg lekker om tijdens het eten aarde te proeven. Rauwe champignons worden door de meeste mensen niet erg lekker gevonden. Daarom worden ze vaak gebakken, gegrild, gefrituurd of op welke andere manier dan ook bereid. Bovendien kun je er heerlijke sauzen en soepen van maken. Eigenlijk hebben champignons geen beperkingen. Ze worden vaak gebruikt bij wok- en rijstgerechten maar worden ook wel gegeten op brood of als snack! Niet alleen knoflook maar ook uien en vrijwel alle kruiden zijn zeer geschikt om smaak aan de champignons toe te voegen.

Lees ook:



Een gedachte over “Zijn champignons gezond?

  1. Nog veel gezonder dan champignons zijn paddenstoelen als oesterzwammen, shiitake en pom-pom blanc.

    Deze vallen in de groep medicinale paddenstoelen. Ze zijn uitzonderlijk rijk aan beta-glucanen, wat een soort van bioactieve koolhydraat is.

    Beta-glucanen zijn in staat om de natuurlijke weerstand te moduleren en compenseren daarmee bijvoorbeeld de gevolgen van stress, medicijngebruik en leeftijd (allemaal heel nadelig voor de weerstand).
    Maarrr… ze kunnen ook een overactief immuunsysteem normaliseren. Bijvoorbeeld allergieen zoals hooikoorts en -seizoensgebonden- eczeem worden positief beïnvloedt door het gebruik van beta-glucanen. Ook een verhoogd cholesterolgehalte wordt positief beïnvloedt door beta-glucanen. Het zijn kleine wondermiddeltjes.

    Voor echte therapeutische toepassingen zijn voedingssupplementen verkrijgbaar, extracten van deze medicinale paddenstoelen. Gewoon in de risotto is gezond (en lekker) maar zal niet echt therapeutisch effect opleveren, omdat de concentratie van de bioactieve bestanddelen te laag zal zijn.

    Rauwe paddenstoelen eten is, zoals ook in het artikel al wordt aangegeven, niet aan te raden. Mensen kunnen paddenstoelen nl. amper verteren, tenzij ze terdege gekookt/gebakken zijn. Rauw hebben ze hooguit een functie als bron van voedingsvezels.

    Ook diegenen die een supplement willen moeten hierop letten – de goedkope paddenstoelen supplementen zijn zonder uitzondering gedroogde en verpoederde rauwe paddenstoelen. En dus hoewel goedkoop, toch weggegooid geld. Goede supplementen geven een specificatie van de hoeveelheid beta-glucanen en andere actieve bestanddelen op het label. Helaas zijn die prijzig, want de bewerking kost veel geld. Maar daar krijg je veel voor terug – een goede gezondheid en kwaliteit van leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *