Hoe helpt chroom bij het afvallen?

Chroom zit in onze voeding en is van groot belang voor de stofwisseling van ons lichaam. Veel mensen slikken chroom om het hongergevoel te onderdrukken. Het heeft een positief effect op het bloedsuikerniveau waardoor je minder snel trek hebt in koolhydraat- en suikerrijke voeding. Het is dus geen afslankmiddel op zich maar het kan wel een ondersteunende werking geven bij het volgen van een dieet. Zonder hongergevoel is het immers een stuk makkelijker om geen ongezonde tussendoortjes te nemen!

Hoe werkt chroom?
Chroom heeft een effect op het insulinelevel van het lichaam. Het is onmisbaar bij de verwerking van koolhydraten en vetten door het lichaam. Door het goede effect op je bloedsuikerniveau zal de zoete trek afnemen. Chroom heeft in het algemeen geen effect op honger in het algemeen. Het voorkomt pieken en dalen van het bloedsuikerniveau waardoor het een goed middel is tegen eetbuien en tegen de zoete trek.

Meer informatie over de werking van insuline vind je hier!

Men heeft eens een onderzoek naar de toepassing van chroom gedaan waarbij personen sondevoeding kregen. Door de sondevoeding gaan mensen symptomen van diabetes ontwikkelen. Wanneer er chroom aan de sondevoeding wordt toegevoegd verdwijnen deze symptomen.

Chroom kan dus een goed hulpmiddel zijn bij het afvallen. Wanneer je veel zoete trek hebt en nog te veel tussendoortjes eet kan je proberen om eens een tijdje chroompillen te proberen. Je kunt dat zelf beoordelen of het wel of niet werkt.

Waar kan je chroom kopen?
Chroom is gewoon in tabletvorm te koop bij vrijwel elke drogisterij. Chroompillen zijn niet duur. Voor een prijs tussen de twee en vijf euro heb je al een potje.

Hoeveel chroom moet je per dag innemen?
In Nederland is geen algemene norm vastgesteld voor de hoeveelheid chroom die we moeten binnen krijgen per dag. In Amerika wordt aangeraden om 25 tot 35 mg per dag binnen te krijgen. Een chroomtekort heb je niet snel, dit is ook niet levensbedreigend.

In welke voeding zit chroom?
Chroom is vooral te vinden in groente en fruit, in broccoli zit bijvoorbeeld heel veel chroom. Daarnaast zit het ook in volkoren graanproducten. In zuivel en vlees zitten kleine hoeveelheden chroom.

Lees ook:

  • Geen gerelateerde berichten


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *