Zo kom je van je eetbuien af!

Bij een eetbui wordt in een korte tijd een grote hoeveelheid voeding gegeten. Veel mensen spreken al van een eetbui wanneer ze een paar koekjes te veel hebben gegeten. Een echte eetbui kan in werkelijkheid oplopen tot meer dan 10.000 calorieën. Er zijn veel verschillende oorzaken van eetbuien. Zowel psychische als lichamelijke. Ook kunnen eetbuien worden uitgelokt door verschillende soorten medicijnen.

Compenseer je eetbuien niet
Veel mensen willen na een eetbui compenseren. Door te vasten, over te geven, laxeermiddelen te nemen of overmatig te sporten. Dit is echter het eerste waarmee je zult moeten stoppen als je van je eetbuien af wilt komen. Door een eetbui te compenseren krijg je te weinig calorieën binnen, daardoor lok je als het ware weer een nieuwe eetbui heeft. Zo blijf je in een neerwaartse spiraal.

Stop met lijnen
Het is belangrijk om eerst een gezond eetpatroon te krijgen, daarna kan je proberen om wat gewicht te verliezen. Door elke dag een normale hoeveelheid te gaan eten zul je niet meteen erg veel aankomen, veel mensen hebben deze angst wel. Deze angst in onterecht, zeker met het oog op de enorme hoeveelheid calorieën die normaal gesproken tijdens een eetbui wordt gegeten. Deze calorieën kan je beter via een normaal voedingspatroon binnen krijgen!

Neem iemand in vertrouwen
Meestal worden eetbuien verzwegen voor de omgeving. Een goede stap in je gevecht tegen eetbuien is om er open en eerlijk over te zijn. Neem je partner, huisgenoot of beste vriendin in vertrouwen en schaam je niet. Je hoeft het niet alleen te doen!

Vermijd de weegschaal
Het getal op de weegschaal kan een trigger zijn voor een eetbui. Of die nu hoger of lager is dan de vorige keer dat je er op stond, het kan een trigger zijn voor een eetbui. Probeer de weegschaal te vermijden tot je je eetbuien onder controle hebt. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je slechts 1 keer in de 2 weken op de weegschaal gaat staan!

Zoek afleiding
De beste remedie tegen een eetbui is afleiding. Wanneer je het druk hebt kun je onmogelijk een eetbui hebben. Dat geldt ook voor momenten waarop je niet alleen bent. Eetbuien heb je meestal alleen. Als je weet dat je een slechte dag hebt, vermijd het dan even om alleen te zijn. Spreek af met iemand of ga lekker in je eentje een wandelen maken. Ook het lezen van een goed boek of een grote opruiming van het huis zoals de badkamer of de zolderkamer schoonmaken kan je urenlang bezig houden.

Haal geen eetbuivoedsel in huis
Vermijd producten die je vaak eet tijdens een eetbui. Haal deze niet in huis en vraag ook anderen om deze niet in huis te halen. Wanneer je iets lekker vindt en er zo nu en dan van wilt genieten koop dan soms een kleine verpakking. Dus geen multi-pack marsen maar gewoon 1 mars uit een automaat ergens. Het is misschien iets duurder maar uiteindelijk veel beter voor je.

Vermijd slechte gedachten en besef dat jij degene bent die verandering kan brengen
Vaak begint een eetbui na het eten van slechts 1 koekje. Je hebt jezelf bijvoorbeeld voorgenomen om niet te snoepen en daardoor denk je na 1 koekje dat je het toch al hebt verpest waardoor je net zo goed het hele pak op kan eten. Dat is natuurlijk geen juiste redenering. Van 1 koekje wordt je niet dik, maar wel als je daarna een eetbui krijgt. Dit hangt samen met het zorgen voor een normaal voedingspatroon. Binnen een normaal voedingspatroon past prima zo nu en dan wat lekkers. Het is belangrijk om te leren dat iets lekkers geen kwaad kan!

Jij bent de enige die de vicieuze cirkel van eetbuien kan verbreken! Denk na voordat je iets in je mond stopt, zoek afleiding wanneer je een eetbui voelt aankomen. Vermijd de weegschaal en eet genoeg! Je zult zien dat jij sterker bent dan de eetbuien!

Lees ook:



Een gedachte over “Zo kom je van je eetbuien af!

  1. Maak een lijstje met waarom je af wilt vallen en plak dat op je koelkast! Dat helpt! Telkens als je iets wilt eten moet je eerst het hele lijstje lezen. Hopelijk heb je daarna geen trek meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *