Zijn rijstwafels gezond?

Rijstwafels bevatten weinig calorieën en zijn lekker in combinatie met kaas, pindakaas, notenpasta’s en de meeste soorten zoet beleg. Ze worden gemaakt van gepofte rijst en worden veel gegeten als vervanging van brood of als tussendoortje. Tegenwoordig zijn er veel variaties verkrijgbaar, van tomatensmaak tot rijstwafels omhuld met chocolade. Maar zijn rijstwafels ook gezond? Passen rijstwafels in een dieet? Helpen ze bij het afvallen? Zijn rijstwafels een goede vervanging van brood?

Voedingswaarde
De basisingrediënten van rijstwafels zijn rijst en zeezout. Meer zit er als het goed is niet in. Het beste is ook om geen andere varianten te kopen, doorgaans geldt dat hoe meer er is toegevoegd, hoe ongezonder de voeding.

Rijstwafels bevatten 390 calorieën per 100 gram. Ze bestaan voor het grootste gedeelte uit koolhydraten, voor bijna 82%. Rijstwafels bevatten verder meer dan 9 gram eiwit, slechts 1,1 gram suiker, 2,2 gram vet waarvan 0,6 gram verzadigd vet en 3,3 gram voedingsvezels. Dit is de voedingswaarde per 100 gram, een heel pak rijstwafels bevat 100 gram, dat zijn 13 rijstwafels.

1 rijstwafel weegt 7,7 gram en bevat slechts 30 calorieën, 0,7 gram eiwit, 6,3 gram koolhydraten (waarvan 0,1 gram suiker), 0,2 gram vet (waarvan minder dan o,1 gram verzadigd) en 0,3 gram voedingsvezels.

Vrij van gluten
Doordat rijstwafels vrij zijn van gluten zijn deze ideaal voor mensen met een glutenallergie.

Glycemische index
Het grootste bezwaar van de rijstwafels is dat ze een hoge glycemische index waarde hebben van 85. Nog hoger dan pure suiker of chips. Deze index waarde geeft aan hoe snel de voeding wordt opgenomen in het bloed. Rijstwafels veroorzaken dus een snelle stijging van het bloedsuikerniveau. Over het algemeen is dat niet handig tijdens het afvallen. Gevolg is dat je sneller honger hebt en meer zult eten!

Zijn rijstwafels gezond?
Rijstwafels hebben over het algemeen een gezond imago. Dat komt met name door de lage hoeveelheid calorieën. De vraag of rijstwafels gezond zijn kan je op 2 manieren beantwoorden. Ze zijn niet gezond in de zin dat er eigenlijk geen nuttige voedingsstoffen in zitten. Ze bevatten geen vitamines en weinig vezels en eiwitten. Ze zijn gezond omdat er geen ongezonde dingen in zitten. Geen e-nummers, geen toegevoegde kleur- geur- en smaakstoffen. Het bestaat alleen uit rijst en zout. Mocht je op zoek zijn naar een lekker tussendoortje dat niet ongezond is, dan is de rijstwafel ideaal.

De variaties van rijstwafels bevatten vaak verschillende smaken en laagjes. Deze zijn over het algemeen niet erg gezond. Er zijn kleur- geur en smaakstoffen toegevoegd om de rijstwafels lekkerder te maken. Het is niet aan te raden deze varianten te eten. Je kunt beter kiezen voor de naturel variant met lekker en gezond beleg! Ook zonder beleg zijn ze overigens erg lekker als tussendoortje.

Zijn rijstwafels een goede vervanging van brood?
Brood bevat per snee ongeveer 75 calorieën en 2 gram vezels. Een rijstwafel bevat slechts 30 calorieën maar ook slechts 0,3 gram vezels. Vezels zorgen voor een vol gevoel waardoor je minder zult eten. Door het eten van een rijstwafel raak je dus veel minder snel verzadigd dan door het eten van een boterham. Na het eten van een rijstwafel krijg je dus sneller honger en is de kans groot dat je naar snacks grijpt zoals koek en snoep. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan had je veel beter kunnen ontbijten met een lekkere boterham.

Een goede vervanging van brood zijn rijstwafels dus niet. Ze bevatten onvoldoende gezonde stoffen voor de mens. Als tussendoortje zijn rijstwafels wel lekker en gezond, mits je de pure variant eet. En niet de variant met veel toegevoegde stoffen.

Bekijk ook het filmpje “Passen rijstwafels in een dieet?” hieronder:

Lees ook:



7 gedachten over “Zijn rijstwafels gezond?

  1. Dag iedereen

    Wat Mieke zegt klopt volledig.
    Graag wil ik even iets toevoegen. Vooraleer je ineens begint met brood te bannen en enkel rijstkoeken te eten, moet je je goed voorbereiden. Je lichaam is opdat moment nog gewoon aan de suikers van brood. Zoals je weet zijn er zoveel verschillende broden waarvan helaas 10% echt goed voor je is.
    Maak je lichaam stilaan gewoon aan een mindere suikere inname. Zo begon ik ’s morgens met een klein doel: “het eerste dat je in je mond steekt mag geen suikers hebben”. (Zoals kaas, schijfje charcuterie, …)
    Leer nadien suikervrije yogurth eten. Indien het moeilijk gaat in het begin, doe zelf een beetje confituur/jam erbij. Dan bepaal jezelf hoeveel suiker er in gaat (zeer goeie psychologische handeling ook).
    Nadien leer je je lichaam beter kennen en kan je gemakkelijker stappen zetten om andere keuzes te maken zoals groenten combineren met vlees. Zetmeel combineren met groeten. Dan heb je geen overdadig zin meer in zetmeer+vlees.

    Nu is mijn lichaam gewoon en inderdaad mijn vraatzucht/altijd zin in iets ebt mooi weg.

    Combineer dit met 20min lopen per dag, … en je voelt je na een maand een andere mens.

    Hopelijk vind je dit nuttig en hoor graag jullie verhalen.

    Groetjes Jojo-princes

  2. Ik ben stapelgek op rijstwafels. Ik ben mijn eetstijl gaan veranderen en eet deels “paleo”. Ik krijg dus veel minder calorieën binnen, waardoor ik heel snel 11kilo afviel. Ik nam de rijstwafels als vervanger van brood en ik voel me veel beter. Ik weet niet of dit komt door de vermindering van gluten die ik ongetwijfeld in veel mindere mate binnenkrijg. Ik denk dat t n combinatie is van gezonder eten en afvallen en daardoor meer energie krijgen. Ik heb geen onbedwingbare behoefte meer aan zoetigheid of ongezond voedsel. Rijstwafels zijn mijn favoriet en ook die van mijn kleinzoon van 11,5 maand. Heerlijk samen knabbelen op een rijstwafel.

  3. Ik heb een periode gehad waarin ik steeds vaker en heftiger misselijk werd in de ochtend. Van ongemakkelijk gevoel tot rennen naar het toilet omdat ik dacht te moeten spugen. En nee, ik was niet zwanger. Toen ik op een tip van een sportende vriendin stopte met brood en rijstwafels at als ontbijt was ik binnen 2 dagen van die misselijkheid af waar ik al 3 maanden onder leed. Specialist vermoedt een overgevoeligheid voor gluten die s morgens “op lege maag” sterk opspeelt. Ik eet s morgens 2 rijstwafels met zwarte chocolade (Bio van Lidl) en heb geen honger tot 12:00 ongeveer. Als er een alternatief is, hoor ik dat graag maar voorlopig ben ik blij met mijn rijstwafels. 🙂

  4. Je schrijft dat je bloedsuiker snel stijgt door rijstwafels dit klopt. Maar jammer genoeg schrijf je niet dat je die stijging kunt voorkomen door je rijstwafel dik te beleggen met vetten en eiwitten. Leg daarom zalm, ei , avocado en dergelijke op je rijstwafel. Je zit dan ook sneller vol zodat je er minder van eet.

    1. Dat is wel heel erg weinig! Dat is geen maaltijd maar een tussendoortje! Als je dat als maaltijd eet dan mis je echt heel erg veel voedingsstoffen. Dat houd je echt niet lang vol als mens…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *