Wat is het verschil tussen vegetarisme en veganisme?

Veel mensen kennen het verschil tussen vegetarisme en veganisme niet. Daar waar een vegetarisch dieet nog wel dierlijke producten toe laat, eten mensen die zich aan een veganistisch dieet houden helemaal geen dierlijke producten. Zowel het veganistische, als het vegetarische dieet bevat geen vlees, vis, schaaldieren, gevogelte of insecten. Het veganistische dieet sluit een stuk meer voedingsproducten uit. Zo wordt niet alleen voeding waarbij het dier gedood moet worden, maar ook voeding die van dieren af komt, zoals kaas en eieren, niet gegeten.

Waarom vegetarisme en veganisme?
Er zijn verschillende redenen waarom je een vegetarisch of veganistisch dieet zou kunnen volgen. Ethische overwegingen, zoals het zielig vinden voor dieren en dieren geen leed willen berokkenen is waarschijnlijk de meest bekende. Er zijn echter ook mensen die de rechten van de dieren willen beschermen of vanwege een religieuze overtuiging het dieet volgen. Ook het milieu en de gezondheid zijn belangrijke redenen waarom mensen kiezen voor een bepaald dieet.

Stremsel en gelatine
Zowel stremsel als gelatine zijn bijproducten van de slacht. Het dier komt dus om het leven. Gelatine zit voornamelijk in snoep en pudding, stremsel vind je in veel kazen.

Het verschil
Zowel het veganistische, als het vegetarische dieet bevat geen vlees, vis, schaaldieren, gevogelte of insecten. Ook dierlijk stremsel en gelatine worden bij beide diëten vermeden. Het veganistische dieet sluit ook zuivelproducten, eieren, levertraan en honing uit van de voeding. Veganisme is doorgaans dus moeilijker vol te houden omdat er minder voeding is toegestaan.

Wat mag wel worden gegeten?
Zowel bij een veganistisch als een vegetarisch dieet kan er een gebrek aan belangrijke voedingsstoffen ontstaan omdat er een grote groep voeding niet wordt gegeten. Met name vitamine B en een tekort aan eiwitten komen nog weleens voor. De diëten zijn grotendeels gebaseerd op granen zoals rijst en aardappels, veel fruit en groente en noten, bonen en zaden.

Lees ook:



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *