Welke olie is het gezondste om in te bakken en frituren?

Tegenwoordig frituren we steeds meer, bijna iedereen heeft thuis een frituurpan om aardappels, loempia’s, vlees en zelfs groenten en fruit te bereiden. Wie geen frituurpan heeft kan hoogstwaarschijnlijk niet ontkennen om zo af en toe voeding uit de frituur buiten de deur te eten. Bij de snackbar, bij de Chinees, bij de McDonald’s, de meeste restaurants hebben een friteuse. Een ongezonde gewoonte doordat tijdens het frituren veel vet wordt opgenomen door de voeding. In welke olie kan je het beste frituren?

Olijfolie
Olijfolie wordt vaak bestempeld als gezond, en dat is het ook. Maar niet wanneer het om frituren gaat. Hoewel deze olie voornamelijk uit onverzadigde, en dus goede vetten bestaat is het niet goed om het als frituurvet te gebruiken. Ondanks dat de olie voornamelijk uit onverzadigde vetten bestaat, ontstaan bij verhitting veel schadelijke transvetzuren.

Bij meervoudige verhitting op hoge temperaturen ontstaan bovendien radicalen en andere kankerverwekkende stoffen. Eenmalige verhitting van olijfolie, bijvoorbeeld om te bakken of braden, is geen probleem. Pas wanneer dezelfde olie meerdere malen gebruikt wordt, ontstaan schadelijke stoffen. Olijfolie extra vierge is nog slechter om in te frituren dan ‘gewone’ olijfolie. Een andere reden dat olijfolie ongeschikt is om te frituren is dat het bij erg hoge temperaturen gaat walmen.

Zonnebloemolie
Ook zonnebloemolie bestaat voornamelijk uit onverzadigde vetten. Bij het frituren komen kankerverwekkende stoffen vrij. Vooral wanneer op hoge temperaturen wordt gefrituurd komen er veel schadelijke stoffen vrij. Vooral acrylamide is een hoog risico bij het frituren in zonnebloemolie. Deze kankerverwekkende stof komt vrij bij hoge temperaturen. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer er ontstaat.

Arachideolie en maïsolie
Arachideolie wordt verkregen uit pinda’s. Arachideolie en maïsolie kunnen worden gebruikt om te frituren. Er komen al veel minder schadelijke stoffen vrij in vergelijking met olijfolie. Toch is het niet de gezondste keuze.

Kokosolie
Extra vierge kokosolie is ideaal voor in de frituurpan. Deze olie heeft veel voordelen ten opzichte van andere oliën. Het is geur- kleur- en smaakvrij waardoor het ideaal is in de keuken. Uit onderzoek is gebleden dat de olie zelfs helpt bij het verliezen van gewicht. Bij de verhitting van kokosolie ontstaan het minste aantal schadelijke stoffen.

Frituurvet, vast of vloeibaar?
Kies altijd voor vloeibaar frituurvet. Vast frituurvet bevat namelijk veel meer transvet en verzadigde vetten. Kokosolie is hier natuurlijk de uitzondering op de regel!

Lees ook:



2 gedachten over “Welke olie is het gezondste om in te bakken en frituren?

  1. Mijn schoonzuster heeft derde graad COPD. Zij meent dat de damp, die vrijkomt bij plantaardig vloeibaar frituurvet(maximaal 175 graden) niet schadelijk is. Klopt dat? Zij wil aldus fonduen. Is dat verstandig: ze heeft het gauw benauwd.
    Dank voor uw reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *