Wat is gezond beleg?

Brood op zichzelf is niet ongezond en is absoluut geen dikmaker. Het beleg op het brood kan echter wel een belangrijke oorzaak zijn van overgewicht. Er zijn ongelofelijk veel keuzes tussen de verschillende soorten beleg. Het aantal calorieën kan per boterham flink oplopen door beleg. Nog maar niet te spreken over de gewoonte bij sommige mensen om pindakaas of chocopasta gewoon uit de pot te eten.

Pindakaas e.d.
Een boterham met pindakaas of chocoladepasta is erg lekker en daardoor ook een veel gekozen optie bij het ontbijt. Pindakaas is een gezonde keuze omdat het veel eiwitten bevat en deze heeft het lichaam nodig. Bovendien bevat het erg veel vezels en zorgt het zo voor een snel verzadigd gevoel. Het bevat echter ook erg veel vet en zo’n boterham brengt dus erg veel calorieën en vet met zich mee. Prima als je niet op je gewicht hoeft te letten maar als je graag een paar kilo’s kwijt bent is mager beleg zonder vet en minder calorieën een betere optie.

Zoet of hartig beleg
Zoet beleg heeft vaak een slechte naam door de vele suikers en koolhydraten die het bevat. Als je echter kijkt naar hoeveelheid calorieën en vet is zoet beleg vaak een betere keuze dan hartig beleg. Bij afvallen kan dus het beste gekozen worden voor zoet beleg als honing, jam of appelstroop. Deze bevatten weinig calorieën en vrijwel geen vet. Heb je echter behoefte aan eiwitten en vet, dan kan beter gekozen worden voor kaas of pindakaas. Een verzadigd gevoel zal dan ook sneller worden bereikt.

Tips!
Veel mensen smeren ongemerkt veel beleg op het brood. Het verschil tussen een dik belegde boterham met pindakaas en een dun belegde boterham kan oplopen tot 200 calorieën! Bekijk eens hoeveel gram jij eigenlijk op je brood smeert en vraag je af of dat niet wat minder kan. Het uitsparen van calorieën bij beleg kan worden bereikt door een dubbele boterham met daar tussen beleg. Dit spaart 1 beleg uit en dus een flink aantal calorieën! Zeker bij beleg als kaas, pindakaas, hagelslag of hazelnootpasta scheelt dit aanzienlijk.

Lees ook:



10 gedachten over “Wat is gezond beleg?

  1. Tarwe maakt dik en ziek

    De tarwe van tegenwoordig is niet gezond meer. Het kan je dik en ziek maken!

    En dat tarwe helemaal niet meer lijkt op de tarwe zoals het hoort te zijn. Het is gekruist met andere gewassen, zodat het snel groeit en geoogst kan worden. Met als gevolg, dat de planten de helft korter zijn bij het oogsten en de krop veel grover is dan vroeger.

    Een van de grootste producenten van tarwe is een chemisch bedrijf. Deze heeft Clearfield tarwe ontwikkeld, waarin de zaadjes en kiemen worden blootgesteld aan chemische middelen en de ontploffingsgevaarlijke sodium acide, dat zeer schadelijk is voor de mens. De tarwe is zo gemanipuleerd dat het extra chemische meststoffen nodig heeft om in de natuur te groeien. De aminozuren van de tarwe heeft door deze kruisingen en chemische bewerkingen een totaal andere vorm gekregen. Zo komt in tarwe o.a. Gliadine voor, maar die is in samenstelling zo verandert dat deze er voor zorgt dat het de honger opwekt en eetbuien kan veroorzaken. Ook kan de tarwe zorgen voor o.a. snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, kanker, ontstekingsziekten zoals reuma en Fibromialgie, allergieën en nog vele meer…..

    Als je wilt oppassen met het gebruik van gemanipuleerde tarwe dien je goed de etiketten te lezen. Want naast brood wordt in heel veel producten deze goedkope tarwe verwerkt, denk aan koekjes, chips, sausjes, pakjes, worst en tussendoortjes. Als je deze tarwe niet wil, kun je het beste biologisch brood kopen of op basis van spelt, rogge of bijvoorbeeld kamut, koop zoveel mogelijk biologische producten en maak zoveel mogelijk gewoon zelf, dus liever geen pakjes en zakjes.

    1. Wat een onzin zeg. Dat soort bakerpraatjes. Echt flauwekul. Brood enzo prima. Nooit ziek en zeker niet dik. Mensen zijn helemaal doorgeslagen in hun voedingspatroon. Gewoon normaal en gezond eten met tarwe en ook af en toe wat snoepen enz. maar wel voldoende bewegen. Laat je niet gek maken door dit soort freaks.

  2. Helaas een heel achterhaald artikel. Gezond/verantwoord eten gaat al lang niet meer alleen maar over het aantal calorien maar ook zeker over wat voor voedingsstoffen je in je lichaam stopt en of ze die wel nodig heeft. 90% van de mensen eet meer koolhydraten (dus ook brood, en pasta, rijst, aardappelen etc) dan zij nodig hebben, dit wordt omgezet in glucose waarvan je meestal nooit alles verbrandt. Als je gewicht kwijt wil, van je opgeblazen buik af wil (probeer maar eens twee dagen koolhydraat arm te eten en voel het verschil, eet je dus voorgenoemde producten zo min mogelijk! En het is met koolhydraatarm brood goed vol te houden.

  3. Bijzonder slecht artikel, met verouderde informatie.

    * Vet is NIET de vijand

    Alleen transvetten zijn fout. Andere vetten zijn juist nodig om op gewicht te blijven of af te vallen. Zoek naar de websites waar je daarover informatie krijgt en luister niet langer naar de boodschap dat je van vet dik wordt!

    * Calorische indexen zijn gissingen

    Calorische waardes worden berekend door voedsel te verbranden in ovens. Is de mens een oven? Ja, wij ‘verbranden’ ons voedsel, maar het is zeer twijfelachtig of wij in termen van voedselverbranding te vergelijken zijn met ovens. Het is veel belangrijker te letten op het soort voeding dat je tot je neemt.

    * Brood is wél een dikmaker – wit én volkoren

    Alle soorten brood, behalve van o.a. spelt, zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel die zo hoog is, dat je lichaam veel insuline aanmaakt om dit weer te doen dalen. Wanneer je lichaam insuline ‘meet’ ziet het dit als prikkel om vet op te slaan.

    * Pindakaas helpt juist wél bij gewichtscontrole

    De redenen waarom pindakaas goed broodbeleg is staan hierboven opgesomd. Het verhaal over vet is een fabeltje.

    * Eet zo min mogelijk gefabriceerde producten

    Voedsel dat door de mens gemaakt is zit vaak vol chemicaliën en je lichaam herkent vaak niet wat het krijgt. Je lever is voortdurend bezig die stoffen af te breken, terwijl die eigenlijk bezig moet zijn met vetafbraak.

    1. In het artikel staat ook dat pindakaas een gezonde keuze is, alleen niet wanneer je wilt afvallen omdat het toch erg veel calorieën bevat! Maar die tip daaronder is dan ook handig. Gewoon voor 2 boterhammen maar 1 keer beleggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *