Is brood een dikmaker?

Brood en (ontbijt)granen zijn rijk aan koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen zoals ijzer. Bovendien bevat brood jodium. Deze producten leveren dus veel voedingsstoffen en in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën. Daarom vormen ruime porties de basis voor een gezonde voeding. Ze geven een voldaan gevoel na elke maaltijd. Daardoor verminderen ze de trek in energierijke hapjes tussen de maaltijden door. Zo helpen ze het gewicht gezond te houden. Er zijn veel verschillende broodsoorten, dat maakt het variëren makkelijker. Brood is niet alleen geschikt bij de drie hoofdmaaltijden, maar past ook prima tussendoor.

Is brood een dikmaker?
Veel mensen denken dat je van brood dik wordt. Dat is een misverstand. In verhouding tot zijn volume en gewicht bevat brood weinig calorieën. Ter vergelijking: een snee volkorenbrood weegt 35 gram en bevat 75 kilocalorieën. Een plak cake weegt 30 gram en bevat 130 kilocalorieën. Brood bevat ook veel vezels, met name volkorenbrood (2 gram per snee). Vezels geven een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel trek krijgt in allerlei calorierijke extra’s.

Dat brood op zichzelf niet slecht is, is bij de meeste mensen wel bekend. Het probleem is echter hetgeen op het brood zit. Het beleg brengt meestal meer calorieën mee dan het brood zelf. Neem daar dus de verantwoorde keuze.

Welk brood?
De verschillen tussen brood zijn overigens erg groot. Men denkt vaak dat volkorenbrood de beste keuze is. Dat is ook een hele goede keuze, het bevat veel vezels en geeft een voldaan gevoel. Echter, als je op een caloriebeperkend dieet bent, kies dan liever voor waldkornbrood. In 1 sneetje waldkorn zitten veel minder calorieën. Wanneer u het volkorenbrood door een waldkorn vervangt, scheelt dit aan het eind van het jaar dus behoorlijk wat kilo’s!

Lees ook:



3 gedachten over “Is brood een dikmaker?

  1. Furba, misschien heb je wel een glutenintolerantie? Bij de symptonen daarvan hoort ook dat je na het eten van brood (of andere voeding met veel gluten) een opgezette buik krijgt.

    Probeer anders een tijdje geen brood meer te eten en kijk of het minder wordt. Of als je niet zonder brood kunt, vervang dan je brood door speltbrood of zuurdesembrood.

    En anders is een bezoek aan de huisarts misschien een aanrader?!

  2. Dit artikel spitst zich meer toe op het aantal calorieën in brood. Misschien kan jouw lichaam slechter tegen koolhydraten en is het beter om jouw calorieën uit vet en eiwitten binnen te krijgen? Krijg je ook een opgezette buik na het eten van bijboorbeeld pasta of rijst of is het echt alleen bij brood?

  3. Raar ik kom wel aan van brood. Ook krijg ik een hele opgezette buik als ik brood eet. We moeten eens ophouden om iedereen over een kam te scheren. Er zijn mensen die er goed tegen kunnen maar ook mensen die niet goed tegen brood kunnen en er ook dik van worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *