DieetVandaag Alles over voeding, gezondheid en afvallen!

Serotonine helpt in de strijd tegen obesitas en depressie

Posted on april 18th, 2014

serotonineSerotonine is een belangrijke neurotransmitter. Neurotransmitters zorgen voor de communicatie binnen de hersenen. Meer bekende zijn dopamine en adrenaline. Maar hoe maakt ons lichaam eigenlijk serotonine? En wat zijn symptomen van een tekort aan serotonine?

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Wat is het verschil tussen koolhydraten en netto koolhydraten?

Posted on april 17th, 2014

Er zijn tegenwoordig veel diëten die gebaseerd zijn op het minderen met koolhydraten. Daarbij worden vaak de term koolhydraten en netto koolhydraten door elkaar gebruikt. Het verschil tussen koolhydraten en netto koolhydraten kan nogal eens verwarrend zijn. Niet handig natuurlijk als je slechts een bepaalde hoeveelheid koolhydraten mag per dag. Maar wat is het verschil tussen koolhydraten en netto koolhydraten?

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Dagmenu : <1600 calorieën

Posted on april 16th, 2014

bestekHier vind je een makkelijk menu dat zo gemaakt is. Geschikt voor een drukke dag waarbij je weinig tijd hebt om in de keuken te staan. Het totale menu bevat 1579 calorieën.

Gearchiveerd onder: Dagmenu's Blijf lezen

Lijst van vegetarische kazen

Posted on april 13th, 2014

kaasKaas is meestal niet vegetarisch. Meer daarover lees je hier. Het kan een hele klus zijn om een vegetarische kaas te vinden. Daarom heeft DieetVandaag een lijst samen gesteld van kazen die vegetarisch zijn. Ook vind je een lijst met merken waarvan de kazen gemaakt zijn van vegetarisch stremsel.

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Alles over ijzer en ijzeropname door het lichaam

Posted on april 11th, 2014

moeheidsHet mineraal ijzer is belangrijk bij de aanmaak van hemoglobine. Hemoglobine is zeer belangrijk voor onze stofwisseling en voor het zuurstoftransport in het bloed. Maar wat is het verschil tussen heemijzer en non-heemijzer? Wat zijn de klachten van een ijzertekort? En wat is de invloed van voeding en andere mineralen en vitamines op de opname van ijzer?

Gearchiveerd onder: Vitaminen & mineralen Blijf lezen

Dagmenu 18: fruitdag

Posted on april 10th, 2014

bestekHier vind je het achttiende dagmenu van DieetVandaag. Je vindt er geen dagmenu voor een dagelijkse dag, maar een menu voor een fruitdagje. Bijvoorbeeld om even te balansen nadat je een dag veel hebt gegeten! Het totale menu bevat 1095 calorieën en het gehele menu bestaat dus uitsluitend uit fruit. Met dit menu eet je in totaal zeven keer per dag.

Gearchiveerd onder: Dagmenu's Blijf lezen

Wanneer is een graan volkoren?

Posted on april 9th, 2014

graanVolkoren granen zijn de meest gezonde variant. Dat weet inmiddels vrijwel iedereen. De hoeveelheid vezels maken volkoren granen gezond. Mede doordat de vezels ervoor zorgen dat de energie uit bijvoorbeeld een volkoren boterham geleidelijk door het lichaam worden opgenomen. Maar hoe onderscheid je de ongezonde granen van de gezonde granen? Wanneer is een graan volkoren?

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Coriolus versicolor: superfood tegen o.a. kanker!

Posted on april 9th, 2014

corCoriolus versicolor is een schimmel waar de meeste mensen waarschijnlijk nog nooit van hebben gehoord. De paddenstoel wordt ook wel elfenbankje of kawaratake genoemd en is te vinden in de natuur. Het wordt in Azië al jaren gebruikt als medicijn en in verschillende onderzoeken is al gebleken dat de coriolus versicolor daadwerkelijk een goede bijdrage kan leveren aan de bestrijding van kanker, vele andere ziektes en de verbetering van het immuunsysteem.

Welke factor zonnebrand gebruiken?

Posted on april 7th, 2014

vitamineDJe huid beschermen tegen de zon is erg belangrijk. Je voorkomt rimpels en huidkanker. Maar met welke factor moet je eigenlijk smeren? Dit is afhankelijk van je huidtype, de tijd die je in de zon wilt zijn en van de zonkracht!

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Bescherm jezelf tegen de zon!

Posted on april 4th, 2014

vitamineDAls je tijd hebt, is het zeker een aanrader om lekker de zon op te zoeken. Dit is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Het is belangrijk om jezelf goed te beschermen tegen de zon. Een slechte bescherming zorgt voor een snel verouderde huid en gezondheidsrisico's. Mensen die veel in aanraking zijn gekomen met uv-straling hebben op latere leeftijd meer rimpels en een hogere kans op huidkanker. Vaak zijn deze mensen te herkennen aan een gebruinde huid in de zomer en een rimpelig decollete en gezicht op jonge leeftijd. Dus hoe mooi dat bruine kleurtje ook is, het is belangrijker om gezond te blijven en bovendien langer mooi! Maar hoe bescherm je jezelf eigenlijk tegen de zon?

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Dagmenu 17: <1600 calorieën

Posted on april 3rd, 2014

bestekHet zeventiende dagmenu alweer van DieetVandaag. Dit menu bestaat uit drie hoofdmaaltijden en drie kleine eetmomenten tussendoor. Het is een lekker en gezond dagmenu met in totaal maar 1570 calorieën.

Gearchiveerd onder: Dagmenu's Blijf lezen

Valkuil van suikervrij, vetvrij of zoutvrij eten!

Posted on april 2nd, 2014

almhofVeel mensen willen graag suikervrij eten. Of vetvrij. Een valkuil van zo een 'gezonde' levensstijl is het vervangen van het ene kwaad, door het andere kwaad. Producten zonder suiker kunnen bijvoorbeeld weer veel vet bevatten. Producten die vetvrij zijn, bevatten dan vaak weer veel suiker. Ook bij zoutvrije producten is er vaak sprake van een vervanging van het zout door andere ingrediënten die niet per definitie gezond zijn.

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Plan van aanpak om daadwerkelijk af te vallen

Posted on april 1st, 2014

afvallenAfvallen staat voor veel mensen op de wensenlijst. Toch is het voor veel mensen moeilijk om ook daadwerkelijk gewicht te verliezen. Verleidingen liggen constant op de loer en het is moeilijk om de tijd te vinden om gezond te eten en te bewegen! Maar met dit plan van aanpak ben je klaar om je afvalrace te beginnen! Of je nu 5 kilo, 10 kilo, 15 kilo of nog meer gewicht wilt verliezen. Met dit plan van aanpak maak je in elk geval de juiste start.

Gearchiveerd onder: Algemeen, Tips Blijf lezen

Wat is het verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerdere suiker?

Posted on maart 31st, 2014

ongeraffineerdEr zijn heel veel verschillende soorten suiker. Vaak wordt er ook nog een onderscheid gemaakt tussen geraffineerde en ongeraffineerdere suiker. Maar wat is eigenlijk het verschil? Is ongeraffineerde suiker gezonder dan geraffineerde suiker?

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen

Afghaans recept: roth

Posted on maart 30th, 2014

rotDit is een lekker Afghaans recept! Het is een soort kruising tussen een cake en een brood. Een zoet brood. Het is lekker bij de thee maar kan ook prima als ontbijt of als lunch worden gegeten. Zeker het proberen waard voor wanneer je interesse hebt in Oosterse snacks.

Gearchiveerd onder: Algemeen Blijf lezen